Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] 26 av Sveriges bästa kvinnliga bräd- och freeskiåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1259064" data-attributes="member: 163608"><p>För mig personligen som gillar idrott och snösport i synnerhet så tycker jag att det är ganska ostridbart vedertaget att det finns många duktiga kvinnliga åkare som förtjänar att uppmärksammas.</p><p></p><p>I dagstidningarna pumpas det ut artikel efter artikel om hur mycket Charlotte Kalla har betytt som förebild för de unga i svenska damlandslaget och deras framgångar.</p><p></p><p>Under OS så kan jag utan källa påstå att i min umgängeskrets så var det fler som tittade på damlängdskidåkning än herrlängdskidåkning. Inget ont om herrlandslaget. Utan att ha mätt eller räknat så gissar jag att damerna fick mer plats i media. Nu menar jag inte att det är ett mål. Utan ville väl mest påpeka att intresset för begreppet manlig och kvinnlig idrott inte bara handlar om att kvinnor åker 10 km längdskidor någon minut långsammare än män. Eller snurrar ett varv mindre i freeski eller snowboard.</p><p></p><p>Freeskilandslaget har kö av herråkare som skulle kunna prestera bra på vilken tävling som helst. Men i Peking hade vi ingen kvinnlig åkare. Vilket naturligtvis är lite tråkigt för återväxten. Men det kommer.</p><p></p><p>Samma med snowboarden. Jättekul att Wille Mathisen slutade sjua i världscupen med en pallplats och flera fina finaler. Han måste väl in i A landslaget nu tycker jag. Så på herrsidan har vi minst tre åkare i världseliten igen. På damsidan har det varit lite skralare men det finns definitivt hopp om framtiden med pallplatser på Europacupen.</p><p></p><p>Det kommer att bli ett mycket spännande SM i helgen med rekordstor prispott. Och den här mixtävlingen??? Vad är det? hur kommer det att gå till? Ja vem vet?? Bäst att kolla! Missa inte det! Tåget till Borlänge och buss till Kläppen!</p><p></p><p>Alla vinster ett samhälle har av en fungerande idrottsrörelse är en annan femma. Det är naturligtvis jättebra om man uppmärksammar kvinnor som kan bli förebilder och kan locka fler till en idrottsrörelse där idrotten som utövas är det roligaste mest frigörande som finns. Att på ett eller annat sätt susa fram på snö.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1259064, member: 163608"] För mig personligen som gillar idrott och snösport i synnerhet så tycker jag att det är ganska ostridbart vedertaget att det finns många duktiga kvinnliga åkare som förtjänar att uppmärksammas. I dagstidningarna pumpas det ut artikel efter artikel om hur mycket Charlotte Kalla har betytt som förebild för de unga i svenska damlandslaget och deras framgångar. Under OS så kan jag utan källa påstå att i min umgängeskrets så var det fler som tittade på damlängdskidåkning än herrlängdskidåkning. Inget ont om herrlandslaget. Utan att ha mätt eller räknat så gissar jag att damerna fick mer plats i media. Nu menar jag inte att det är ett mål. Utan ville väl mest påpeka att intresset för begreppet manlig och kvinnlig idrott inte bara handlar om att kvinnor åker 10 km längdskidor någon minut långsammare än män. Eller snurrar ett varv mindre i freeski eller snowboard. Freeskilandslaget har kö av herråkare som skulle kunna prestera bra på vilken tävling som helst. Men i Peking hade vi ingen kvinnlig åkare. Vilket naturligtvis är lite tråkigt för återväxten. Men det kommer. Samma med snowboarden. Jättekul att Wille Mathisen slutade sjua i världscupen med en pallplats och flera fina finaler. Han måste väl in i A landslaget nu tycker jag. Så på herrsidan har vi minst tre åkare i världseliten igen. På damsidan har det varit lite skralare men det finns definitivt hopp om framtiden med pallplatser på Europacupen. Det kommer att bli ett mycket spännande SM i helgen med rekordstor prispott. Och den här mixtävlingen??? Vad är det? hur kommer det att gå till? Ja vem vet?? Bäst att kolla! Missa inte det! Tåget till Borlänge och buss till Kläppen! Alla vinster ett samhälle har av en fungerande idrottsrörelse är en annan femma. Det är naturligtvis jättebra om man uppmärksammar kvinnor som kan bli förebilder och kan locka fler till en idrottsrörelse där idrotten som utövas är det roligaste mest frigörande som finns. Att på ett eller annat sätt susa fram på snö. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] 26 av Sveriges bästa kvinnliga bräd- och freeskiåkare
Tillbaka
Topp