Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Allt om lavinen i Åre: "– Jag accepterade att jag skulle dö"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JemtGlad" data-source="post: 1239664" data-attributes="member: 144867"><p>Det är alltså snön och då vattnet i snöns störning du undrar om om jag förstått det rätt.</p><p></p><p>En trancivers signaler försämras inte märkbart av vatten, därför som det räcker med att ha en sändare istället för två. Och du kommer få in signaler från trancivrar med ungefär samma avstånd oavsett om dom är ovanför snön eller under.</p><p></p><p>Däremot kan Recco störas ganska mycket av vatten, det är därför man rekommenderar att man skall ha två reflektorer på sig så att inte vattnet i din egen kropp skall störa möjligheterna för sökaren att hitta dig. </p><p></p><p>Man skall också komma ihåg att trancivrar inte bara störs av trancivrar utan också av i princip all annan elektronisk utrustning, så som GoPro, smart-klocka, BT headset, radio och mobiltelefon.</p><p></p><p>Om du känner dig osäker på om du skall stänga av din tranciver så ställ dig frågan om du känner dig bekväm med att vara på platsen utan att ha den på. Om det känns säkert så stäng av och fråga dom som söker vad dom vill ha hjälp med. Om du inte tränat så mycket kan du säkert vara till större hjälp på andra sätt än springandes med en tranciver. Tänk bara på att om du sätter över i sök istället för att stänga av så finns det inställningar som sätter tillbaka trancivern i send efter en viss tid, så läs manualen på din tranciver.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Om du vill veta hur långt bort du kan få in signal så be din kompis slå på sin i sänd, gå sen själv bort hundra meter och slå på din i sök och gå närmare. När du får signal så får du också ett hum om avstånden. Du testar på så sätt också så att din tranciver söker korrekt och att din kompis sänder korrekt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JemtGlad, post: 1239664, member: 144867"] Det är alltså snön och då vattnet i snöns störning du undrar om om jag förstått det rätt. En trancivers signaler försämras inte märkbart av vatten, därför som det räcker med att ha en sändare istället för två. Och du kommer få in signaler från trancivrar med ungefär samma avstånd oavsett om dom är ovanför snön eller under. Däremot kan Recco störas ganska mycket av vatten, det är därför man rekommenderar att man skall ha två reflektorer på sig så att inte vattnet i din egen kropp skall störa möjligheterna för sökaren att hitta dig. Man skall också komma ihåg att trancivrar inte bara störs av trancivrar utan också av i princip all annan elektronisk utrustning, så som GoPro, smart-klocka, BT headset, radio och mobiltelefon. Om du känner dig osäker på om du skall stänga av din tranciver så ställ dig frågan om du känner dig bekväm med att vara på platsen utan att ha den på. Om det känns säkert så stäng av och fråga dom som söker vad dom vill ha hjälp med. Om du inte tränat så mycket kan du säkert vara till större hjälp på andra sätt än springandes med en tranciver. Tänk bara på att om du sätter över i sök istället för att stänga av så finns det inställningar som sätter tillbaka trancivern i send efter en viss tid, så läs manualen på din tranciver. Om du vill veta hur långt bort du kan få in signal så be din kompis slå på sin i sänd, gå sen själv bort hundra meter och slå på din i sök och gå närmare. När du får signal så får du också ett hum om avstånden. Du testar på så sätt också så att din tranciver söker korrekt och att din kompis sänder korrekt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Allt om lavinen i Åre: "– Jag accepterade att jag skulle dö"
Tillbaka
Topp