Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] ATK släpper ny telemarksbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1335729" data-attributes="member: 80520"><p>Nu jävlar kommer en hot take.</p><p></p><p>Jag tror inte antalet telemarksåkare har gått ner SÅ mycket som man kan tro i Norge. Däremot har antalet AT-åkare ökat otroligt, så telemark drunknar lite. Och varför kör folk då AT istället för telemark i större utrsäckning? Man behöver inte kunna åka för att ta sig ner.</p><p></p><p>Av de jag ser ute i fjällen runt om här i Nord-Norge som är norrmän är det den absoluta merparten av dem som inte kan åka. De kan ta sig ner, men de kan inte åka. Det är bakvikt, det är skråande och det ramlas både till höger och till vänster. Telemark kräver, i mycket större utsträckning, att man faktiskt kan åka för att över huvud taget ta sig ner på något slags semivettigt sätt, med AT är nivån som krävs för att komma ner för fjället mycket mycket lägre.</p><p></p><p><em>Brasklapp: intåget av bra AT-utrustning satt sitt spår eftersom det numera inte längre är ett nästan-krav att köra telemark för att gå på topptur (dessutom från att nästan helt säkert ha en bakgrund på fjellski) och dessutom är utrusningen till AT oftast bättre och billigare än telemark pga volym</em>.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1335729, member: 80520"] Nu jävlar kommer en hot take. Jag tror inte antalet telemarksåkare har gått ner SÅ mycket som man kan tro i Norge. Däremot har antalet AT-åkare ökat otroligt, så telemark drunknar lite. Och varför kör folk då AT istället för telemark i större utrsäckning? Man behöver inte kunna åka för att ta sig ner. Av de jag ser ute i fjällen runt om här i Nord-Norge som är norrmän är det den absoluta merparten av dem som inte kan åka. De kan ta sig ner, men de kan inte åka. Det är bakvikt, det är skråande och det ramlas både till höger och till vänster. Telemark kräver, i mycket större utsträckning, att man faktiskt kan åka för att över huvud taget ta sig ner på något slags semivettigt sätt, med AT är nivån som krävs för att komma ner för fjället mycket mycket lägre. [I]Brasklapp: intåget av bra AT-utrustning satt sitt spår eftersom det numera inte längre är ett nästan-krav att köra telemark för att gå på topptur (dessutom från att nästan helt säkert ha en bakgrund på fjellski) och dessutom är utrusningen till AT oftast bättre och billigare än telemark pga volym[/I]. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] ATK släpper ny telemarksbindning
Tillbaka
Topp