Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] ATK släpper ny telemarksbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik-" data-source="post: 1335737" data-attributes="member: 190745"><p>Alltså helt fel har du ju ikke men tycker det finns många men: </p><p></p><p>Jag har nästan inte sett en enda telemarks åkare på topptur i mitt Norge de senaste åren. Om inte telemark åkningen har gått ned så var det så gått som ingen som gick på topptur innan randonne kom. </p><p></p><p>Att många som går på topptur inte är väldigt duktiga på skidor stämmer nog men samtidigt så är det många som är rätt duktiga på skidor. De flesta 30-40 graders hängen blir faktiskt uppkörda med fina spår rätt fort. </p><p></p><p>Hade själv telemark för toppturen till för några år sen av en del orsaker. Ja, det är svårare. På bra före de två gånger det är det på en säsong så fungerar telemark bra. På kartong snö tex är det knappt en telemark körare som tar sig ned fint. Jag är själv en väldigt mycket bättre åkare på skidor än på telemark. Jag tycker det är värt det men andra kan prioritera annat. </p><p></p><p>Telemark är väl också rätt olikt hur det var på 90 talet med chili bindningar och liknande. Nu antar jag att de nya bindningarna är bra mycket styvare i sidled och skillnaden är nog bra mycket mindre nu än med tidigare bindningar. </p><p></p><p>Tänkte också mest på hur det såg ut i skidbacken. På 90 talet var det många på telemark i Norge. I dag skulle det aldrig någonsin bli kö om bara den promillen som idag kör telemark skulle vara i backen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik-, post: 1335737, member: 190745"] Alltså helt fel har du ju ikke men tycker det finns många men: Jag har nästan inte sett en enda telemarks åkare på topptur i mitt Norge de senaste åren. Om inte telemark åkningen har gått ned så var det så gått som ingen som gick på topptur innan randonne kom. Att många som går på topptur inte är väldigt duktiga på skidor stämmer nog men samtidigt så är det många som är rätt duktiga på skidor. De flesta 30-40 graders hängen blir faktiskt uppkörda med fina spår rätt fort. Hade själv telemark för toppturen till för några år sen av en del orsaker. Ja, det är svårare. På bra före de två gånger det är det på en säsong så fungerar telemark bra. På kartong snö tex är det knappt en telemark körare som tar sig ned fint. Jag är själv en väldigt mycket bättre åkare på skidor än på telemark. Jag tycker det är värt det men andra kan prioritera annat. Telemark är väl också rätt olikt hur det var på 90 talet med chili bindningar och liknande. Nu antar jag att de nya bindningarna är bra mycket styvare i sidled och skillnaden är nog bra mycket mindre nu än med tidigare bindningar. Tänkte också mest på hur det såg ut i skidbacken. På 90 talet var det många på telemark i Norge. I dag skulle det aldrig någonsin bli kö om bara den promillen som idag kör telemark skulle vara i backen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] ATK släpper ny telemarksbindning
Tillbaka
Topp