Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Bästa carvingskidorna för pist
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CharlieWestlund" data-source="post: 1308667" data-attributes="member: 161981"><p>Jag vet att du Fred är väldigt aktiv här på forumet och om du inte har testat och känt skillnaden mellan olika höjd i bindningarna på skidorna så har du en hel värld framför dig att upptäcka. Ju bredare skida du har desto större krafter kommer den att utsätta knät för, skidan jobbar emot dig då den genom hela svänger kommer vilja jobba sig att ligga platt på underlaget, här snackar vi enkel fysik och dina knän bär motkraften. Det där med Low-Ride bindning låter som total bullshit, möjligen att man får annan känsla för kanten när man står lågt, men det kommer krävas en annan input för att ställa skidan på kant. När du höjer bindningen, speciellt på en smal pistskida kommer du få känslan av att du nästan kan tippa skidan på kant bara genom att sätta tryck på stortån eller lilltån. Någonstans på väg mot FIS-gränsen på 50mm höjd, (belag till pjäxans undersula) förändras känslan från att man får jobba för att hålla skidan på kant till att det nästan känns som att skidan självmant vill tippa in i svängen. Här brukar jag försöka hitta en "lagom" höjd där känslan av att jag kantar skidan balanseras mot skidans vilja att tippa in i sväng. Alltför höga plattor tycker jag gör skidan för aggressiv och nästan oberäknelig genom skäret, kan kännas klurigt att få ett naturligt avslut på svängen. Här kan man också snacka hängning men då blir utläggningen alltför lång. Tänk dig att du ska kanta en skida upp till 45* och står direkt på den, 100mm bred för exemplet. Här kommer du nästan behöva lyfta dig själv för att få skidan på kant. Har du å andra sidan en skida som är 65mm och står 93 mm upp så blir det istället att din tyngdpunkt sjunker när du kantar skidan. Det finns förstås fler krafter som inverkar på dig genom en carvingsväng men i grova drag så är det såhär det funkar. Det där med att pjäxan tar i är ett problem raceåkare har speciellt när banan börjar bli spårig och ojämn, betänk också att de aldrig har skidor bredare än typ 68mm. Har aldrig hört en icke-portåkare klaga på att pjäxan tar i snön.</p><p></p><p>Vad jag inte riktigt förstår är varför man så ofta står så lågt på breda skidor, snackar allt från 70mm upp till 110mm midja. Jag fattar att man inte behöver plattor för att kanta en skida i lössnö men all transport mellan lössnösvängar ska ju också vara skön åkning. Har aldrig upplevt att jag hämmas av att stå på plattor. </p><p></p><p>Nu har jag mest skrivit utifrån avancerad carving men jag ska vid första möjlighet testa mina Tua Cirque 205 med 60mm midja. Har under hösten fipplat med diverse plattor, skärbrädor involverat, upp bindningarna till en höjd av 50mm. Ska bli spännande att se hur skidan upplevs. Troligen ganska aggressiv men det blir kul. Gällande min kärlek för telemarksåkning med mjuka pjäxor blir det praktiskt taget omöjligt att hålla skidan på kant utan höjningsplattor när det blir hårt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CharlieWestlund, post: 1308667, member: 161981"] Jag vet att du Fred är väldigt aktiv här på forumet och om du inte har testat och känt skillnaden mellan olika höjd i bindningarna på skidorna så har du en hel värld framför dig att upptäcka. Ju bredare skida du har desto större krafter kommer den att utsätta knät för, skidan jobbar emot dig då den genom hela svänger kommer vilja jobba sig att ligga platt på underlaget, här snackar vi enkel fysik och dina knän bär motkraften. Det där med Low-Ride bindning låter som total bullshit, möjligen att man får annan känsla för kanten när man står lågt, men det kommer krävas en annan input för att ställa skidan på kant. När du höjer bindningen, speciellt på en smal pistskida kommer du få känslan av att du nästan kan tippa skidan på kant bara genom att sätta tryck på stortån eller lilltån. Någonstans på väg mot FIS-gränsen på 50mm höjd, (belag till pjäxans undersula) förändras känslan från att man får jobba för att hålla skidan på kant till att det nästan känns som att skidan självmant vill tippa in i svängen. Här brukar jag försöka hitta en "lagom" höjd där känslan av att jag kantar skidan balanseras mot skidans vilja att tippa in i sväng. Alltför höga plattor tycker jag gör skidan för aggressiv och nästan oberäknelig genom skäret, kan kännas klurigt att få ett naturligt avslut på svängen. Här kan man också snacka hängning men då blir utläggningen alltför lång. Tänk dig att du ska kanta en skida upp till 45* och står direkt på den, 100mm bred för exemplet. Här kommer du nästan behöva lyfta dig själv för att få skidan på kant. Har du å andra sidan en skida som är 65mm och står 93 mm upp så blir det istället att din tyngdpunkt sjunker när du kantar skidan. Det finns förstås fler krafter som inverkar på dig genom en carvingsväng men i grova drag så är det såhär det funkar. Det där med att pjäxan tar i är ett problem raceåkare har speciellt när banan börjar bli spårig och ojämn, betänk också att de aldrig har skidor bredare än typ 68mm. Har aldrig hört en icke-portåkare klaga på att pjäxan tar i snön. Vad jag inte riktigt förstår är varför man så ofta står så lågt på breda skidor, snackar allt från 70mm upp till 110mm midja. Jag fattar att man inte behöver plattor för att kanta en skida i lössnö men all transport mellan lössnösvängar ska ju också vara skön åkning. Har aldrig upplevt att jag hämmas av att stå på plattor. Nu har jag mest skrivit utifrån avancerad carving men jag ska vid första möjlighet testa mina Tua Cirque 205 med 60mm midja. Har under hösten fipplat med diverse plattor, skärbrädor involverat, upp bindningarna till en höjd av 50mm. Ska bli spännande att se hur skidan upplevs. Troligen ganska aggressiv men det blir kul. Gällande min kärlek för telemarksåkning med mjuka pjäxor blir det praktiskt taget omöjligt att hålla skidan på kant utan höjningsplattor när det blir hårt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Bästa carvingskidorna för pist
Tillbaka
Topp