Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Bästa freeride skidor 2025
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1288543" data-attributes="member: 13861"><p>Bara ett par klargöranden först så det inte blir några funderingar över det. Jag var ju ytterst ansvarig för Åka Skidors tester i ett gäng år och är väl helt ärligt inte helt såld på hur det utfördes i år, det var många testresultat som inte kändes helt underbyggda och många testare kändes inte som att dom hade stenkoll på vad dom höll på med. Och den andra grejen är ju att jag varit med och utvecklat Factory 112 från grunden och jobbar med marknadsföring på Extrem.</p><p></p><p>Men! Opinion 108 har en helt annan grundkonstruktion med ett relativt jämnstyvt flex utöver hela skidan ihop med ganska lång rocker i både tip och tail. Det gör ju nästan per automatik att den blir bra att sladda med men kanske saknar lite prestanda i sväng.</p><p></p><p>Factory 112 har en rockerprofil som lånat drag från både Opinion 118 och Fusion 105, och ligger lite mittemellan dom två i höjd och längd. Den stora grejen är flexet där vi lagt in en 67 mm bred (har jag för mig att det är) och 100 cm lång metallskena under foten samtidigt som vi gått ner i kärnprofil på träkärnan. Målet med det var att få ett flex som är lite mer progressivt eftersom det är ganska styvt under foten men betydligt mjukare ut i ändarna i tip och tail. Det gör att det verkligen går att jobba skidan igenom svängen och ladda den med kraft i utgången. Vi jobbade också rätt mycket med att få till rockerprofilen så att tailen inte hugger eller nyper fast utan släpper när du vill.</p><p></p><p>112:an svänger på ett helt annat sätt än Opinion 118/108 och Fusion 105 och istället för att per automatik sladda i exemplevis trånga rännor så känner jag att jag istället kan trycka igenom skidan och göra mer av en skärande sväng med bra kontroll. Så även om Factory har 22 meters radie i 193 cm så upplevs den som kortare när du verkligen jobbar igenom skidan. Nackdelen är att den kanske inte är lika bra på sladd som Opinion men det tar den istället igen på bättre prestanda på nästan alla andra punkter.</p><p></p><p>Känsla är ju subjektivt såklart men jag upplever Factory som betydligt mer dynamisk och inte alls så plankig som 108:an kunde kännas (även om jag fortfarande gillar den skidan). Den känns både mjukare och hårdare på samma gång om du förstår vad jag menar. Helt enkelt en mer modern skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1288543, member: 13861"] Bara ett par klargöranden först så det inte blir några funderingar över det. Jag var ju ytterst ansvarig för Åka Skidors tester i ett gäng år och är väl helt ärligt inte helt såld på hur det utfördes i år, det var många testresultat som inte kändes helt underbyggda och många testare kändes inte som att dom hade stenkoll på vad dom höll på med. Och den andra grejen är ju att jag varit med och utvecklat Factory 112 från grunden och jobbar med marknadsföring på Extrem. Men! Opinion 108 har en helt annan grundkonstruktion med ett relativt jämnstyvt flex utöver hela skidan ihop med ganska lång rocker i både tip och tail. Det gör ju nästan per automatik att den blir bra att sladda med men kanske saknar lite prestanda i sväng. Factory 112 har en rockerprofil som lånat drag från både Opinion 118 och Fusion 105, och ligger lite mittemellan dom två i höjd och längd. Den stora grejen är flexet där vi lagt in en 67 mm bred (har jag för mig att det är) och 100 cm lång metallskena under foten samtidigt som vi gått ner i kärnprofil på träkärnan. Målet med det var att få ett flex som är lite mer progressivt eftersom det är ganska styvt under foten men betydligt mjukare ut i ändarna i tip och tail. Det gör att det verkligen går att jobba skidan igenom svängen och ladda den med kraft i utgången. Vi jobbade också rätt mycket med att få till rockerprofilen så att tailen inte hugger eller nyper fast utan släpper när du vill. 112:an svänger på ett helt annat sätt än Opinion 118/108 och Fusion 105 och istället för att per automatik sladda i exemplevis trånga rännor så känner jag att jag istället kan trycka igenom skidan och göra mer av en skärande sväng med bra kontroll. Så även om Factory har 22 meters radie i 193 cm så upplevs den som kortare när du verkligen jobbar igenom skidan. Nackdelen är att den kanske inte är lika bra på sladd som Opinion men det tar den istället igen på bättre prestanda på nästan alla andra punkter. Känsla är ju subjektivt såklart men jag upplever Factory som betydligt mer dynamisk och inte alls så plankig som 108:an kunde kännas (även om jag fortfarande gillar den skidan). Den känns både mjukare och hårdare på samma gång om du förstår vad jag menar. Helt enkelt en mer modern skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Bästa freeride skidor 2025
Tillbaka
Topp