Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Bättre skidsvängar: 5 klassiska misstag carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PederL" data-source="post: 1239565" data-attributes="member: 165477"><p>Ja, bra kommentar ovan...alltså jag startade själv min carvingkarriär som redan mycket erfaren utförsåkare och jag har full förståelse för att man startar från olika nivåer. För att få den första känslan tror jag också att till exempel testet i skidliften att kanta ena skidan och känna hur den faktiskt går i en båge ger en del i den aha-upplevelse som krävs (dvs skidan svänger av sig själv). Sedan kan enklare övningar i platta backar vara en del i utvecklingen som många har nytta av, absolut. </p><p>Men bara kort förklaring kring detta om mitt tips att ta fart: </p><p>När man lägger skidan på kant för att initiera en carvingsväng så måste man sätta tryck på skidorna för att dessa ska bilda den båge utan sladd som man eftersträvar. För detta krävs kraft, som man endera har i benen eller så får man utnyttja hastigheten vilket underlättar stort. Har man nu viss fart och lutar sig så tvingar man skidorna på kant. För att få maximalt tryck och mycket "båge" i skidan så kan man belasta ytterskidan i svängen så mycket som möjligt Farten ger den kraft som behövs för att enklare genomföra svängen, utan fart blir det svårare. Och lite mer avancerat: Jag skjuter fram smalbenen mot plösarna i början och igenom svängen, inte direkt framvikt men jag upplever att jag sätter tryck på framändan av skidan och hur hårt jag trycker (och hur aggressivt jag lutar mig inåt) formar svängar med olika radie. I slutet av svängen går jag tillbaka i en neutral ställning, nästan på häl ibland. Ingen direkt fram-bakvikt, mer en subtil rörelse fram-bak under varje sväng. Jag upplever att starkt framvinklade pjäxor brukar hjälpa tekniken, det ger rätta "skjutsen" in i carvingsvängen upplever jag. Men jag har svävat ut här, inga direkta tips till "nybörjaren" i carving men någon kanske har nytta av detta också. Någon kanske kan ge bättre nybörjartips....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PederL, post: 1239565, member: 165477"] Ja, bra kommentar ovan...alltså jag startade själv min carvingkarriär som redan mycket erfaren utförsåkare och jag har full förståelse för att man startar från olika nivåer. För att få den första känslan tror jag också att till exempel testet i skidliften att kanta ena skidan och känna hur den faktiskt går i en båge ger en del i den aha-upplevelse som krävs (dvs skidan svänger av sig själv). Sedan kan enklare övningar i platta backar vara en del i utvecklingen som många har nytta av, absolut. Men bara kort förklaring kring detta om mitt tips att ta fart: När man lägger skidan på kant för att initiera en carvingsväng så måste man sätta tryck på skidorna för att dessa ska bilda den båge utan sladd som man eftersträvar. För detta krävs kraft, som man endera har i benen eller så får man utnyttja hastigheten vilket underlättar stort. Har man nu viss fart och lutar sig så tvingar man skidorna på kant. För att få maximalt tryck och mycket "båge" i skidan så kan man belasta ytterskidan i svängen så mycket som möjligt Farten ger den kraft som behövs för att enklare genomföra svängen, utan fart blir det svårare. Och lite mer avancerat: Jag skjuter fram smalbenen mot plösarna i början och igenom svängen, inte direkt framvikt men jag upplever att jag sätter tryck på framändan av skidan och hur hårt jag trycker (och hur aggressivt jag lutar mig inåt) formar svängar med olika radie. I slutet av svängen går jag tillbaka i en neutral ställning, nästan på häl ibland. Ingen direkt fram-bakvikt, mer en subtil rörelse fram-bak under varje sväng. Jag upplever att starkt framvinklade pjäxor brukar hjälpa tekniken, det ger rätta "skjutsen" in i carvingsvängen upplever jag. Men jag har svävat ut här, inga direkta tips till "nybörjaren" i carving men någon kanske har nytta av detta också. Någon kanske kan ge bättre nybörjartips.... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Bättre skidsvängar: 5 klassiska misstag carving
Tillbaka
Topp