[Artikel] De 10 största fallhöjderna i Sveriges skidorter

Ja man skulle ju marknadsföra Åre med en fallhöjd på 454 m som vm8:an erbjuder. Och ha den hela fallhöjden 890 m inom parantes 😄 jag har 11 skiddagar i Åre, och har 1 dag på skutan totalt 😉
Snacka om nitlott ! Nu är ju Åre knappast kännt för stabilt finväder, men du verkar haft rejäl otur. April 2019 var det drygt 2 sammanhängande veckor med solsken, fullhöjdsåk från toppen och utomhus afterski, så visst kan det vara fint i Åre. Sedan kom någon pandemi och regeln "ett sällskap på gondol" vilket gjorde att kön till gondolen blev gigantisk, och därmed inte så mycket fullhöjdsåkning. Nu är det nära till säsonstart så låt oss hoppas på mycket snö och lite vind så blir det kanonbra.

Strandas 805 meter är jag också tveksam till. Det är svårt att hitta några säkra uppgifter, men utifrån liftarnas höjdangivelser på pistkartan ser den liftburna fallhöjden ut att vara ca 650 meter. Max 700.
Efter att ha studerat online-kartor kan jag konstatera att Strandas korrekta, liftburna fallhöjd är ca 700 m. Fortfarande en anständig fallhöjd med skandinaviska mått mätt, men drygt 100 m lägre än det som angivits tidigare.

Efter att ha studerat online-kartor kan jag konstatera att Strandas korrekta, liftburna fallhöjd är ca 700 m. Fortfarande en anständig fallhöjd med skandinaviska mått mätt, men drygt 100 m lägre än det som angivits tidigare.
Den nya gondolen i Stranda går inte lika högt som den gamla dieseldrivna t-kroks liften (som fortsätt kvar). Kan nog skilja 100 höjdmeter.

Oavsett: i Stranda kan du få mer än 1000 höjdmeter ner till stan (men då ta bussen tillbaka)

Det slog mig just att hade man gjort slag i saken och dragit ner Sadelexpressen till Vik som det var tänkt så hade det ökat Åres fallhöjd ännu mer :)

Tillbaka
Topp