Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] DEBATT: Medelklassens fjällresor slår hårdast mot arbetarklassen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1221093" data-attributes="member: 80520"><p>Okej, nu kommer ett långt inlägg här (det blev visst två på grund av begränsningar i mängden tecken). Jag har hållit mig utanför i egenskap av att vara moderator, jag anser att jag ska försöka hålla mig opartisk i så stor utsträckning som möjligt och det innebär, enligt mig, också att jag bör hålla mig utanför diskussioner i ämnen som kan vara känsliga och/eller kontroversiella. Av samma anledning kommer jag här, precis som Anders, hålla mig utanför sakfrågan.</p><p></p><p>Jag ska börja med att etablera en sak, och du som läser bör ta med dig det här genom resten av texten. Sett till <a href="https://www.freeride.se/forum/help/terms/" target="_blank">forumreglerna på freeride.se</a> skulle varenda inlägg i hela den här kommentarstråden, utom ett ytterst fåtal, kunna raderas rakt upp och ner utan att över huvud taget behöva vidare motivering. Varför det INTE gjorts på det sättet är ju precis för det är vi tror att det är nyttigt att få diskutera och ventilera, och för att det funtamentalt finns något bra i att alla får göra sin röst hörd inom rimliga gränser.</p><p></p><p>______________________________</p><p></p><p>Med det sagt så vill jag att du som läser det här ska fundera över två saker. För det första, vad vill du åstadkomma med dina kommentarer? Och för det andra, reflekterar du över vad du själv skriver?</p><p></p><p>Det har, i den här tråden, förekommit åsikter av alla slag, högt och lågt, vitt och bredd - det har anmälts inlägg, folk har kallat varandra för idioter, bett redaktörerna att ställas till svars och gud vet allt. <em>Och gemensamt för precis varenda ett av alla inläggen är att de skiter i precis samma bjupblåa skåp som ursprungsinlägget de beklagar sig över samma andetag!</em></p><p></p><p>Det är åsiktskontroll åt ena hållet samtidigt som man vill att artikeln avpubliceras. Det är åsiktskontroll åt andra hållet samtidigt som man vill att inläggen mot folk som är av andra ("fel") åsikt/en ska tas bort. Man får inte utrymme för sin åsikt <em>samtidigt som man skriver den åsikten i ett öppet forum utan att den åsikten blir bortmodererad</em>. Dessutom har chefredaktören för Freeride skriven en, i princip helt öppen, inbjudan till vem som helst att kontakta honom för den som har lust att skriva ett svar eller motvikt eller för den sakens skull håll med i det som publicerats.</p><p></p><p>Det är klagomål på att bli kallad idiot i samma mening som man kallar motparten idiot. Inlägg anmäls samtidigt som man själv svarar på samma inlägg med något minst lika regelbrytande som det som skrevs i det anmälda inlägget.</p><p></p><p>Man vill ha ett svar från redaktionen - och när det kommer ett (anser jag) väldigt utförligt, sakligt och sansat inlägg från just chefredaktören (återigen, med en öppen inbjudan för vem som helst att kontakta chefredaktören för att skriva uppföljare/svar/motmeningar/whatever) så resulterarar det i, vad jag personligen uppfattar som, mer drev och ännu djupare mothugg. Apropå drev så skrivs det mycket om det i tråden också, samtidigt som samma användare som skriver det själva är flitiga deltagare i det drevet som blivit runt den här artikeln.</p><p></p><p>Det är också mycket snack om att artikeln uppviglar "vi-och-dem-kultur"/tänk i tråden, i direkt samband med en egen retorik och inläggsinnehåll som är MINST lika polariserande som den ursprungliga debattartikeln, med skillnaden att den ursprungliga debattartikeln är relativt sansat skrivet och det som skrivs i tråden i mångt och mycket - återigen, personlig åsikt - kan sammanfattas som att det ger intryck att vara skrivet i någon slags blint vredestillstånd.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1221093, member: 80520"] Okej, nu kommer ett långt inlägg här (det blev visst två på grund av begränsningar i mängden tecken). Jag har hållit mig utanför i egenskap av att vara moderator, jag anser att jag ska försöka hålla mig opartisk i så stor utsträckning som möjligt och det innebär, enligt mig, också att jag bör hålla mig utanför diskussioner i ämnen som kan vara känsliga och/eller kontroversiella. Av samma anledning kommer jag här, precis som Anders, hålla mig utanför sakfrågan. Jag ska börja med att etablera en sak, och du som läser bör ta med dig det här genom resten av texten. Sett till [URL='https://www.freeride.se/forum/help/terms/']forumreglerna på freeride.se[/URL] skulle varenda inlägg i hela den här kommentarstråden, utom ett ytterst fåtal, kunna raderas rakt upp och ner utan att över huvud taget behöva vidare motivering. Varför det INTE gjorts på det sättet är ju precis för det är vi tror att det är nyttigt att få diskutera och ventilera, och för att det funtamentalt finns något bra i att alla får göra sin röst hörd inom rimliga gränser. ______________________________ Med det sagt så vill jag att du som läser det här ska fundera över två saker. För det första, vad vill du åstadkomma med dina kommentarer? Och för det andra, reflekterar du över vad du själv skriver? Det har, i den här tråden, förekommit åsikter av alla slag, högt och lågt, vitt och bredd - det har anmälts inlägg, folk har kallat varandra för idioter, bett redaktörerna att ställas till svars och gud vet allt. [I]Och gemensamt för precis varenda ett av alla inläggen är att de skiter i precis samma bjupblåa skåp som ursprungsinlägget de beklagar sig över samma andetag![/I] Det är åsiktskontroll åt ena hållet samtidigt som man vill att artikeln avpubliceras. Det är åsiktskontroll åt andra hållet samtidigt som man vill att inläggen mot folk som är av andra ("fel") åsikt/en ska tas bort. Man får inte utrymme för sin åsikt [I]samtidigt som man skriver den åsikten i ett öppet forum utan att den åsikten blir bortmodererad[/I]. Dessutom har chefredaktören för Freeride skriven en, i princip helt öppen, inbjudan till vem som helst att kontakta honom för den som har lust att skriva ett svar eller motvikt eller för den sakens skull håll med i det som publicerats. Det är klagomål på att bli kallad idiot i samma mening som man kallar motparten idiot. Inlägg anmäls samtidigt som man själv svarar på samma inlägg med något minst lika regelbrytande som det som skrevs i det anmälda inlägget. Man vill ha ett svar från redaktionen - och när det kommer ett (anser jag) väldigt utförligt, sakligt och sansat inlägg från just chefredaktören (återigen, med en öppen inbjudan för vem som helst att kontakta chefredaktören för att skriva uppföljare/svar/motmeningar/whatever) så resulterarar det i, vad jag personligen uppfattar som, mer drev och ännu djupare mothugg. Apropå drev så skrivs det mycket om det i tråden också, samtidigt som samma användare som skriver det själva är flitiga deltagare i det drevet som blivit runt den här artikeln. Det är också mycket snack om att artikeln uppviglar "vi-och-dem-kultur"/tänk i tråden, i direkt samband med en egen retorik och inläggsinnehåll som är MINST lika polariserande som den ursprungliga debattartikeln, med skillnaden att den ursprungliga debattartikeln är relativt sansat skrivet och det som skrivs i tråden i mångt och mycket - återigen, personlig åsikt - kan sammanfattas som att det ger intryck att vara skrivet i någon slags blint vredestillstånd. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] DEBATT: Medelklassens fjällresor slår hårdast mot arbetarklassen
Tillbaka
Topp