Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Det stora hotet mot vintersporten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1258525" data-attributes="member: 163608"><p>Vilken bra artikel. Bra initiativ av författarna och freeride. Mer sånt!</p><p></p><p>Det finns naturligtvis gott om artiklar och rapporter på ämnet. Vissa artiklar är för vetenskapliga och vissa för politiska eller argsinta eller vad det nu kan vara. Den här artikeln var väl väldigt enkel, harmlös och det fanns väl egentligen ingenting att bråka och tjafsa om? Det är bara en artikel bland många som säger samma sak. Och gillar man det inte så är det väl bara att skita i? Eller skriva en egen artikel? Det är väl inte genom massa tjafs man löser något?</p><p></p><p>När det gäller vattenanvändandet vid konstsnötillverkning så hänvisar författarna mest till OS i Peking. Det var ett stort samtalsämne i pressen då. Det kan man tycka vad man vill om. Författarna har använt Sveriges radio som källa. Helt okej att ha med det i en artikel i freeride utan att folk ska dra andra växlar på det. Tycker man att just det påståendet är fel så kan man kanske starta en annan tråd om det var en överdriven eller felaktig diskussion i media om konstsnön i Peking? Oavsett artikelns vara eller inte så är vatten till snötillverkning en het potatis. Förklaring för vart man ska ta vatten ifrån och vad man behöver för vattenreservoar till snötillverkning är med i varenda projektering för utbyggnad av befintliga liftsystem. Det retar alltid upp någon i närområdet. Visst har man har lärt sig om vattnets kretssystem i skolan och tänker att det är ju inte så farligt. Det kommer tillbaks dit det ska ändå ju. Jag är ingen expert på området. Nybörjare skulle man kunna säga jag har bara läst 60 poäng olika kurser om klimatförändringar och är inte redo för en diskussion med egna slutsatser från andras forskning. Vet betydligt fler personer som vet betydligt mer än mig. Säkert många av de som redan har svarat. Jag försöker hänga med och har sett många artiklar om hur många orter i Nordamerika med liten tillgång av grundvatten är beroende av smältvatten från natursnö. Där natursnön fungerar som någon form av vattenmagasin. Och när det har blivit mindre natursnö så har det blivit mindre smältvatten när det blir torrt. T ex den här artikeln som jag själv har använt som källa i en gammal artikel om FIS ordförande <a href="https://eos.org/features/how-the-ski-industry-stopped-worrying-and-learned-to-love-climate-activism" target="_blank">https://eos.org/features/how-the-ski-industry-stopped-worrying-and-learned-to-love-climate-activism</a> </p><p></p><p>Man kan skriva hur mycket som helst i ämnet. Det tänkte jag inte göra nu.</p><p>Bra jobb av artikelförfattarna!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1258525, member: 163608"] Vilken bra artikel. Bra initiativ av författarna och freeride. Mer sånt! Det finns naturligtvis gott om artiklar och rapporter på ämnet. Vissa artiklar är för vetenskapliga och vissa för politiska eller argsinta eller vad det nu kan vara. Den här artikeln var väl väldigt enkel, harmlös och det fanns väl egentligen ingenting att bråka och tjafsa om? Det är bara en artikel bland många som säger samma sak. Och gillar man det inte så är det väl bara att skita i? Eller skriva en egen artikel? Det är väl inte genom massa tjafs man löser något? När det gäller vattenanvändandet vid konstsnötillverkning så hänvisar författarna mest till OS i Peking. Det var ett stort samtalsämne i pressen då. Det kan man tycka vad man vill om. Författarna har använt Sveriges radio som källa. Helt okej att ha med det i en artikel i freeride utan att folk ska dra andra växlar på det. Tycker man att just det påståendet är fel så kan man kanske starta en annan tråd om det var en överdriven eller felaktig diskussion i media om konstsnön i Peking? Oavsett artikelns vara eller inte så är vatten till snötillverkning en het potatis. Förklaring för vart man ska ta vatten ifrån och vad man behöver för vattenreservoar till snötillverkning är med i varenda projektering för utbyggnad av befintliga liftsystem. Det retar alltid upp någon i närområdet. Visst har man har lärt sig om vattnets kretssystem i skolan och tänker att det är ju inte så farligt. Det kommer tillbaks dit det ska ändå ju. Jag är ingen expert på området. Nybörjare skulle man kunna säga jag har bara läst 60 poäng olika kurser om klimatförändringar och är inte redo för en diskussion med egna slutsatser från andras forskning. Vet betydligt fler personer som vet betydligt mer än mig. Säkert många av de som redan har svarat. Jag försöker hänga med och har sett många artiklar om hur många orter i Nordamerika med liten tillgång av grundvatten är beroende av smältvatten från natursnö. Där natursnön fungerar som någon form av vattenmagasin. Och när det har blivit mindre natursnö så har det blivit mindre smältvatten när det blir torrt. T ex den här artikeln som jag själv har använt som källa i en gammal artikel om FIS ordförande [URL]https://eos.org/features/how-the-ski-industry-stopped-worrying-and-learned-to-love-climate-activism[/URL] Man kan skriva hur mycket som helst i ämnet. Det tänkte jag inte göra nu. Bra jobb av artikelförfattarna! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Det stora hotet mot vintersporten
Tillbaka
Topp