Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Det stora hotet mot vintersporten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1258596" data-attributes="member: 163608"><p>Absolut inte så jag menade. Saklig debatt är väl sunt och absolut något jag förespråkar.</p><p></p><p>Det är säkert jag som missuppfattar situationen. Men när jag får bilden av att vissa blir så irriterade att blodkärl är på väg att explodera. Så tänker jag att för deras egen skull kanske det vore skönt att ta några djupa och ägna sig åt något annat en stund? Jag hade ingen allvarligare tanke än så. Och hoppas att det jag skrev inte eldar på något som jag anser inte behöver eldas på.</p><p></p><p>"Att skidturismen i ljuset av klimatförändringarna står inför problem, och även är med och skapar dessa problem är väl få här som opponerar sig mot?"</p><p></p><p>Asbra! Då tycker vi ju samma. Att syftet och det jag tolkar som andemeningen med artikeln är bra men att vissa formuleringar kanske skulle kunna ha ändrats eller förtydligas. </p><p></p><p>Freddan! Jag håller med i det mesta du skriver i inlägg #67. Du är duktig på att skriva. Det var inte dina blodkärl jag var orolig för.</p><p></p><p>När det gäller det här med vattenanvändandet vid snötillverkning tror jag (rod) att det ibland blandas ihop med de problem som minskade natursnömängder för med sig för de som är beroende av smältvatten som vattenreservoar. Men det är vad jag tror bara. Och jag skulle jättegärna vilja lära mig mer om det. Gärna läsa en saklig artikel om det. Är det någon som är sugen att skriva så kan vi kanske slå våra kloka huvuden ihop? Typ "DET VITA GULDET -Är verkligen snötillverkning förtjänt av sin miljöbovsstämpel" Kanske intervjua någon eller några svenska anläggningar där man tillverkar mycket snö och hör deras åsikter. Intervjua någon på kommunen som anläggningen ligger i och frågar om deras syn och hur en projektering kan se ut när en anläggning bygger ut. Vilka tillstånd behövs. Någon geolog som kan förklara för och nackdelar och så vidare, spinna vidare på idéen. Kanske den lokala naturskyddsföreningen? Skulle man kunna förena nytta och nöje på något sätt. Göra diken och kanaler där man kan leda ner smältvattnet till en turbin? Görs det redan? Inte vet jag. Kan konstsnön bidra till att det blir mer smältvatten under torra perioder på de ställen där snön ligger kvar länge i backarna? Ökar konstsnö jordens albedo med någon promille? Kan det kanske rent av finnas fördelar med att göra mer konstsnö när det är minusgrader, om man inte använder smutsig el?? Ja vad vet jag?</p><p></p><p>Vind och vattenkraft? Ja det är verkligen ett eget kapitel.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1258596, member: 163608"] Absolut inte så jag menade. Saklig debatt är väl sunt och absolut något jag förespråkar. Det är säkert jag som missuppfattar situationen. Men när jag får bilden av att vissa blir så irriterade att blodkärl är på väg att explodera. Så tänker jag att för deras egen skull kanske det vore skönt att ta några djupa och ägna sig åt något annat en stund? Jag hade ingen allvarligare tanke än så. Och hoppas att det jag skrev inte eldar på något som jag anser inte behöver eldas på. "Att skidturismen i ljuset av klimatförändringarna står inför problem, och även är med och skapar dessa problem är väl få här som opponerar sig mot?" Asbra! Då tycker vi ju samma. Att syftet och det jag tolkar som andemeningen med artikeln är bra men att vissa formuleringar kanske skulle kunna ha ändrats eller förtydligas. Freddan! Jag håller med i det mesta du skriver i inlägg #67. Du är duktig på att skriva. Det var inte dina blodkärl jag var orolig för. När det gäller det här med vattenanvändandet vid snötillverkning tror jag (rod) att det ibland blandas ihop med de problem som minskade natursnömängder för med sig för de som är beroende av smältvatten som vattenreservoar. Men det är vad jag tror bara. Och jag skulle jättegärna vilja lära mig mer om det. Gärna läsa en saklig artikel om det. Är det någon som är sugen att skriva så kan vi kanske slå våra kloka huvuden ihop? Typ "DET VITA GULDET -Är verkligen snötillverkning förtjänt av sin miljöbovsstämpel" Kanske intervjua någon eller några svenska anläggningar där man tillverkar mycket snö och hör deras åsikter. Intervjua någon på kommunen som anläggningen ligger i och frågar om deras syn och hur en projektering kan se ut när en anläggning bygger ut. Vilka tillstånd behövs. Någon geolog som kan förklara för och nackdelar och så vidare, spinna vidare på idéen. Kanske den lokala naturskyddsföreningen? Skulle man kunna förena nytta och nöje på något sätt. Göra diken och kanaler där man kan leda ner smältvattnet till en turbin? Görs det redan? Inte vet jag. Kan konstsnön bidra till att det blir mer smältvatten under torra perioder på de ställen där snön ligger kvar länge i backarna? Ökar konstsnö jordens albedo med någon promille? Kan det kanske rent av finnas fördelar med att göra mer konstsnö när det är minusgrader, om man inte använder smutsig el?? Ja vad vet jag? Vind och vattenkraft? Ja det är verkligen ett eget kapitel. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Det stora hotet mot vintersporten
Tillbaka
Topp