Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Dhaulagiri Ski Expedition
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 1149312" data-attributes="member: 40931"><p>Lustigt det är egentligen, att bara för denna topp råkar vara några hundra meter lägre än everest så har den besökts av bara ett hundratal personer och inte åkts på skidor än. Jag menar, titta på bilden. Det är ju ett sjukt fint berg med en väldigt tilltalande linje för vilken extremåkare som helst! </p><p>Och angående svårighetsgraden på projektet hade han ju kunnat göra det betydligt enklare för sig genom att låta annat folk släpa upp prylar åt honom så att han kan spara krafterna till skidåkningen. Självklart finns det ju väldigt litet utrymme för snedsteg i den där sortens åkning, och även en otroligt duktig och erfaren brantåkare kommer säkerligen behöva åka på hundra procent av sin kapacitet vid tillfällen när det kommer ispartier osv..</p><p>Dock tror jag spontant att det ändå är en snäppet lägre svårighetsgrad på det här åket än nordisdan av everest, det ser inte ut att innehålla några speciellt svåra krux där man kanske måste fira sig ned eller nedklättra.. I fallet med tomas var det väl ett firningsankare som rycktes ur.</p><p>Utan det är nog snarare den höga höjden i kombination med dåliga förhållanden och eventuella oväder som är de värsta farorna..</p><p></p><p>Och angående Tomas och hans everestexpedition så åkte väl Fredrik Ericsson med partner nedför nordsidan samma dag? (Överskuggades lite av tragedin med tomas).</p><p>Kika på den här bilden <a href="http://www.tormodgranheim.com/bilder/bokomslag.jpg" target="_blank">http://www.tormodgranheim.com/bilder/bokomslag.jpg</a> framsidan på tormond graneims bok. Där ser ni övre delen av nordsidan de två små prickarna ovanför i:et i "på ski från" är de två skidåkarna tomas och tormod. Jag tror det är just vid firningen över klippan under dom som firningsankaret brast för tomas. Och åkningen ser minst sagt lite lätt knepig ut också..</p><p>Bild på hela everest nordsida: <a href="http://www.expeterra.com/images/everest.jpg" target="_blank">http://www.expeterra.com/images/everest.jpg</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 1149312, member: 40931"] Lustigt det är egentligen, att bara för denna topp råkar vara några hundra meter lägre än everest så har den besökts av bara ett hundratal personer och inte åkts på skidor än. Jag menar, titta på bilden. Det är ju ett sjukt fint berg med en väldigt tilltalande linje för vilken extremåkare som helst! Och angående svårighetsgraden på projektet hade han ju kunnat göra det betydligt enklare för sig genom att låta annat folk släpa upp prylar åt honom så att han kan spara krafterna till skidåkningen. Självklart finns det ju väldigt litet utrymme för snedsteg i den där sortens åkning, och även en otroligt duktig och erfaren brantåkare kommer säkerligen behöva åka på hundra procent av sin kapacitet vid tillfällen när det kommer ispartier osv.. Dock tror jag spontant att det ändå är en snäppet lägre svårighetsgrad på det här åket än nordisdan av everest, det ser inte ut att innehålla några speciellt svåra krux där man kanske måste fira sig ned eller nedklättra.. I fallet med tomas var det väl ett firningsankare som rycktes ur. Utan det är nog snarare den höga höjden i kombination med dåliga förhållanden och eventuella oväder som är de värsta farorna.. Och angående Tomas och hans everestexpedition så åkte väl Fredrik Ericsson med partner nedför nordsidan samma dag? (Överskuggades lite av tragedin med tomas). Kika på den här bilden [URL]http://www.tormodgranheim.com/bilder/bokomslag.jpg[/URL] framsidan på tormond graneims bok. Där ser ni övre delen av nordsidan de två små prickarna ovanför i:et i "på ski från" är de två skidåkarna tomas och tormod. Jag tror det är just vid firningen över klippan under dom som firningsankaret brast för tomas. Och åkningen ser minst sagt lite lätt knepig ut också.. Bild på hela everest nordsida: [URL]http://www.expeterra.com/images/everest.jpg[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Dhaulagiri Ski Expedition
Tillbaka
Topp