Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Drogerna eskalerar i Åre: "– Det är förskräckligt"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Christiam" data-source="post: 1278505" data-attributes="member: 136280"><p>Har har vi något som troligen kan ses som kulturskillnad och bero på i vilka sammanhang och i vilket umgänge någon kommer i kontakt med narkotika. </p><p></p><p></p><p>Finns en studie som visar att vuxna som använder marijuana, alkohol och tobak var 323 gånger mer benägna att använda tyngre droger. Givetvis har alkoholen säkerligen en stor del i detta då omdömet förändras en del av akohol.</p><p></p><p>Jag har inte spenderat någon större del av mitt liv runt om i världen på olika skidorter men det räcker med att åkt bräda sen början på 90-talet runt om i Sverige för att dela din åsikt. Kan tänka mig att det är än större koppling i andra delar av världen än i Sverige. </p><p>Jag tänkte dock bredare än endast inom skid/brädåknings sammanhang, jag tänkte stort i hela samhället. </p><p>Har finns det andra faktorer att ta med också, hur benägna är dessa skidåkare att nyttja andra droger, varför röks cannabis? Är det en avslappnande grej eller är det för att döva smärta och "fly" verkligheten. </p><p></p><p></p><p>Fast det finns forskning som visar på att det finns en koppling. Det är lättare för unga att komma i kontakt med cannabis, det ses som snällare narkotika som inte är så farligt att prova och det är inte speciellt dyrt. </p><p>Sen är frågan även här, varför använder en person cannabis, vad är orsaken till att berusa sig? Dricker jag tre öl för att det är gott eller dricker jag 8 öl för att jag mår piss? Andra alternativet kommer säkerligen leda till att jag somnar i fåtöljen med en flaska Explorer i näven.</p><p></p><p>På samma sätt som det finns folk som klarar av att dricka nått glas vin någon kväll i veckan så finns det givetvis folk som kan hantera cannabis på ett klokt sätt men för de riskgrupper som finns så blir vinglas fler och starkare och cannabisen byts ut mot tyngre droger. ( Tror jag)</p><p></p><p></p><p>Cannabis och skidåkning är jag inte riktigt med på, kanske beror på att jag i stort sett endast åkt i Skanderna och den är tydligare utanför Sverige?</p><p>Bland brädåkare däremot...</p><p>Sen handlar det väl om ens egna inställning också. Jag har vänner som gjort säsonger i Kanada, USA och Europa som inte skulle hålla med dig i att det är en del av livsstilen. </p><p></p><p>Jag håller absolut med om att det går att nyttja cannabis utan att det blir ett missbruk. Jag gissar att det finns levande exempel i tråden ; ) </p><p></p><p></p><p>Jag är väl medveten att jag hamnat en bit bort från kopplingen Åre- cannabis-kokain. </p><p>Ha det!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Christiam, post: 1278505, member: 136280"] Har har vi något som troligen kan ses som kulturskillnad och bero på i vilka sammanhang och i vilket umgänge någon kommer i kontakt med narkotika. Finns en studie som visar att vuxna som använder marijuana, alkohol och tobak var 323 gånger mer benägna att använda tyngre droger. Givetvis har alkoholen säkerligen en stor del i detta då omdömet förändras en del av akohol. Jag har inte spenderat någon större del av mitt liv runt om i världen på olika skidorter men det räcker med att åkt bräda sen början på 90-talet runt om i Sverige för att dela din åsikt. Kan tänka mig att det är än större koppling i andra delar av världen än i Sverige. Jag tänkte dock bredare än endast inom skid/brädåknings sammanhang, jag tänkte stort i hela samhället. Har finns det andra faktorer att ta med också, hur benägna är dessa skidåkare att nyttja andra droger, varför röks cannabis? Är det en avslappnande grej eller är det för att döva smärta och "fly" verkligheten. Fast det finns forskning som visar på att det finns en koppling. Det är lättare för unga att komma i kontakt med cannabis, det ses som snällare narkotika som inte är så farligt att prova och det är inte speciellt dyrt. Sen är frågan även här, varför använder en person cannabis, vad är orsaken till att berusa sig? Dricker jag tre öl för att det är gott eller dricker jag 8 öl för att jag mår piss? Andra alternativet kommer säkerligen leda till att jag somnar i fåtöljen med en flaska Explorer i näven. På samma sätt som det finns folk som klarar av att dricka nått glas vin någon kväll i veckan så finns det givetvis folk som kan hantera cannabis på ett klokt sätt men för de riskgrupper som finns så blir vinglas fler och starkare och cannabisen byts ut mot tyngre droger. ( Tror jag) Cannabis och skidåkning är jag inte riktigt med på, kanske beror på att jag i stort sett endast åkt i Skanderna och den är tydligare utanför Sverige? Bland brädåkare däremot... Sen handlar det väl om ens egna inställning också. Jag har vänner som gjort säsonger i Kanada, USA och Europa som inte skulle hålla med dig i att det är en del av livsstilen. Jag håller absolut med om att det går att nyttja cannabis utan att det blir ett missbruk. Jag gissar att det finns levande exempel i tråden ; ) Jag är väl medveten att jag hamnat en bit bort från kopplingen Åre- cannabis-kokain. Ha det! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Drogerna eskalerar i Åre: "– Det är förskräckligt"
Tillbaka
Topp