Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="larchii" data-source="post: 1261806" data-attributes="member: 155809"><p>Bra artikel, och kul att ni belyser att de största "utmaningarna" med elbil är egentligen att ändra sitt tankesätt (typ att det lönar sig att stanna fler gånger och ladda upp till 80 istället för fullt mm).</p><p></p><p>Har kört min Tesla Model 3 i lite drygt tre år och 10 000 mil och kommit fram till följande: På långresor över 60 mil skulle jag säga att man kommer fram i ungefär samma tid som man hade gjort med en vanlig bil (Som nämnt i artikeln behöver man ju även i bensin/dieselbil ha en paus ibland). Detta stämmer i alla fall om du har Tesla (eller annan bil) som kan ladda i 250kw eller mer (och att det finns laddstationer som levererar så mycket power). Till skillnad från Polestar som laddar max i 150kw så gör det verkligen att laddstoppet kan bli 10-15min (dvs en bensträckare och pissepaus) istället för 25-40min</p><p></p><p></p><p></p><p>Att Tesla öppnar upp sina laddstationer för andra tillverkare kommer bli bra, de är överlägset bäst på den infrastukturen (också). Förvisso blir det inte lika smidigt för icke Tesla-bilar. Då "vi" bara kan åka och sätta i sladden, så får övriga märken krångla med en app likt övriga laddstationer. Men fördelen är att det kommer stå 20-30st supersnabba laddare som fungerar istället för två stycken varav en är ur funktion som det kan vara på andra laddstationer. Plus att du får böter (typ 10kr/min) om du står kvar efter att du laddat färdigt. På icke Tesla-laddare skulle jag säga att det är ett av de största problemen, att bilar som är färdigladdade står kvar och blockerar laddare. </p><p></p><p>Nu dundrade ni ju ner i ett sträck, men om man ska övernatta någonstans kan man ju spara in hotellnätter genom att sova i bilen. Bara fälla sätet, på med Camper-mode (värme/AC) och somna till en bra film på bilens skärm (med bra surroundljud) (detta är väl iofs exlusivt för oss med Tesla än så länge). </p><p></p><p>Framtiden är elektrisk (och förhoppningsvis snörik).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="larchii, post: 1261806, member: 155809"] Bra artikel, och kul att ni belyser att de största "utmaningarna" med elbil är egentligen att ändra sitt tankesätt (typ att det lönar sig att stanna fler gånger och ladda upp till 80 istället för fullt mm). Har kört min Tesla Model 3 i lite drygt tre år och 10 000 mil och kommit fram till följande: På långresor över 60 mil skulle jag säga att man kommer fram i ungefär samma tid som man hade gjort med en vanlig bil (Som nämnt i artikeln behöver man ju även i bensin/dieselbil ha en paus ibland). Detta stämmer i alla fall om du har Tesla (eller annan bil) som kan ladda i 250kw eller mer (och att det finns laddstationer som levererar så mycket power). Till skillnad från Polestar som laddar max i 150kw så gör det verkligen att laddstoppet kan bli 10-15min (dvs en bensträckare och pissepaus) istället för 25-40min Att Tesla öppnar upp sina laddstationer för andra tillverkare kommer bli bra, de är överlägset bäst på den infrastukturen (också). Förvisso blir det inte lika smidigt för icke Tesla-bilar. Då "vi" bara kan åka och sätta i sladden, så får övriga märken krångla med en app likt övriga laddstationer. Men fördelen är att det kommer stå 20-30st supersnabba laddare som fungerar istället för två stycken varav en är ur funktion som det kan vara på andra laddstationer. Plus att du får böter (typ 10kr/min) om du står kvar efter att du laddat färdigt. På icke Tesla-laddare skulle jag säga att det är ett av de största problemen, att bilar som är färdigladdade står kvar och blockerar laddare. Nu dundrade ni ju ner i ett sträck, men om man ska övernatta någonstans kan man ju spara in hotellnätter genom att sova i bilen. Bara fälla sätet, på med Camper-mode (värme/AC) och somna till en bra film på bilens skärm (med bra surroundljud) (detta är väl iofs exlusivt för oss med Tesla än så länge). Framtiden är elektrisk (och förhoppningsvis snörik). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp