Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1261867" data-attributes="member: 144594"><p>Ok, tack för det. Så hur länge varar ett bilbatteri, och vad kostar det att byta ut det? Efter vad jag läst mig till ger en del tillverkare garantier upp till 8 år eller 16000 mil, vilket kan ge en fingervisning. Och vad kostar det att byta ut batteriet? 120 000 kr plus? 150K? Vet man? Mer än vad hela bilen då är värd? Verkar rimligt utifrån detta att åtminstone befara att en elbil har betydligt kortare livslängd än dagens nytillverkade vanliga bilar. Vilket ju bör läggas till den i övrigt positiva kalkylen (men som man kan glömma om man leasar). Frågan är hur det påverkar den totala miljökalkylen (som ju är den enda egentliga anledningen till att vi alls har elbilar).</p><p>Å andra sidan kanske äldre el-bilar med kortare räckvidd (utan batteribyte) kommer att finna en marknad som begagnade "stadsbilar".</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1261867, member: 144594"] Ok, tack för det. Så hur länge varar ett bilbatteri, och vad kostar det att byta ut det? Efter vad jag läst mig till ger en del tillverkare garantier upp till 8 år eller 16000 mil, vilket kan ge en fingervisning. Och vad kostar det att byta ut batteriet? 120 000 kr plus? 150K? Vet man? Mer än vad hela bilen då är värd? Verkar rimligt utifrån detta att åtminstone befara att en elbil har betydligt kortare livslängd än dagens nytillverkade vanliga bilar. Vilket ju bör läggas till den i övrigt positiva kalkylen (men som man kan glömma om man leasar). Frågan är hur det påverkar den totala miljökalkylen (som ju är den enda egentliga anledningen till att vi alls har elbilar). Å andra sidan kanske äldre el-bilar med kortare räckvidd (utan batteribyte) kommer att finna en marknad som begagnade "stadsbilar". [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp