Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1261870" data-attributes="member: 175247"><p>[USER=12152]@MnO[/USER] gjorde en väldigt bra sammanfattning av elbilarnas ”battery management system” som tar hand om den mesta hanteringen åt oss.</p><p>Men det finns ändå en hel del man bör lära sig, jmf med hur man använder en vanlig bil. Den som är tekniskt intresserad och orkar ”nörda ner sig lite” har fördelar. Speciellt viktigt är det om man bor i kallt klimat, batterierna gillar inte kyla, och deras effekt och funktion påverkas negativt av det (även för hög temp är negativt).</p><p></p><p>Räckvidden är bara en ”issue” för dem som regelbundet kör långsträckor på uppemot 100 mil. Jag hade för 10 år sedan en biogasbil, och den hade en räckvidd på ca 40 mil ungefär som en elbil. Jag gjorde många turer ner i Europa med den, och det var inga problem.</p><p></p><p>Edit:</p><p>Lite synd att biogasbilar har kommit helt ur ”modet”, om de körs på biogas (ej naturgas) så är de också 100% CO2 neutrala. Biogasen görs av våra matrester som vi slänger i de små bruna papperspåsarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1261870, member: 175247"] [USER=12152]@MnO[/USER] gjorde en väldigt bra sammanfattning av elbilarnas ”battery management system” som tar hand om den mesta hanteringen åt oss. Men det finns ändå en hel del man bör lära sig, jmf med hur man använder en vanlig bil. Den som är tekniskt intresserad och orkar ”nörda ner sig lite” har fördelar. Speciellt viktigt är det om man bor i kallt klimat, batterierna gillar inte kyla, och deras effekt och funktion påverkas negativt av det (även för hög temp är negativt). Räckvidden är bara en ”issue” för dem som regelbundet kör långsträckor på uppemot 100 mil. Jag hade för 10 år sedan en biogasbil, och den hade en räckvidd på ca 40 mil ungefär som en elbil. Jag gjorde många turer ner i Europa med den, och det var inga problem. Edit: Lite synd att biogasbilar har kommit helt ur ”modet”, om de körs på biogas (ej naturgas) så är de också 100% CO2 neutrala. Biogasen görs av våra matrester som vi slänger i de små bruna papperspåsarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp