Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1261886" data-attributes="member: 175247"><p>Tesla är inte ensamma på tronen längre när det gäller räckvidd, det finns flera andra märken och modeller i ungefär samma klass (även om Tesla fortfarande har flest modeller i toppen av listan). Titta på hur det var för ett par år sedan, de andra kommer ikapp. När det gäller räckvidd i förhållande till priset, så blir det ännu jämnare.</p><p>Norska NAF gör praktiska räckviddstester som man kan läsa gratis.</p><p></p><p>Du har rätt i att det ofta uppstår en elitistisk och nedlåtande attityd mot dem som inte har råd att skaffa sig elbil, och att ha råd att vara så duktig och miljömedveten. Och jag gillar inte heller det.</p><p>Det måste vara ekonomiskt möjligt och mer lönsamt att välja elbil, och det kommer det inte att bli för många förrän det finns en stor beg. marknad tillgänglig, och det är säkert minst fem år bort. Just nu försvinner de flesta begagnade elbilarna till Norge i stället för att stanna i Sverige.</p><p>Hade dieseln fortfarande kostat 15 kr/l hade jag fortsatt med det. För de flesta är den egna plånboken viktigare än moraliskt höga ideal (inkl. mig själv).</p><p>Och det tar mig 5 min att tanka och sen kan jag köra över 100 mil. Vilken elbil slår det? Ladda ett batteri på 200 kWh på 5 min, är det någon som vill räkna ut vilken dimension den elkabeln måste ha?</p><p>Rom byggdes inte på en dag, och den här processen kommer att ta tid.</p><p>Trots att det för mig kommer att rent funktionsmässigt bli en försämring, så ser jag ändå fram emot snart börja köra elbil.</p><p></p><p>PS. För övrigt så skulle inte dagens elkraftproduktion och överföringsnätet klara att försörja en helt elektrifierad fordonsflotta. Men det är ju en helt annan fråga, och på den fronten händer det ju inte mycket bland de politiker som styr landet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1261886, member: 175247"] Tesla är inte ensamma på tronen längre när det gäller räckvidd, det finns flera andra märken och modeller i ungefär samma klass (även om Tesla fortfarande har flest modeller i toppen av listan). Titta på hur det var för ett par år sedan, de andra kommer ikapp. När det gäller räckvidd i förhållande till priset, så blir det ännu jämnare. Norska NAF gör praktiska räckviddstester som man kan läsa gratis. Du har rätt i att det ofta uppstår en elitistisk och nedlåtande attityd mot dem som inte har råd att skaffa sig elbil, och att ha råd att vara så duktig och miljömedveten. Och jag gillar inte heller det. Det måste vara ekonomiskt möjligt och mer lönsamt att välja elbil, och det kommer det inte att bli för många förrän det finns en stor beg. marknad tillgänglig, och det är säkert minst fem år bort. Just nu försvinner de flesta begagnade elbilarna till Norge i stället för att stanna i Sverige. Hade dieseln fortfarande kostat 15 kr/l hade jag fortsatt med det. För de flesta är den egna plånboken viktigare än moraliskt höga ideal (inkl. mig själv). Och det tar mig 5 min att tanka och sen kan jag köra över 100 mil. Vilken elbil slår det? Ladda ett batteri på 200 kWh på 5 min, är det någon som vill räkna ut vilken dimension den elkabeln måste ha? Rom byggdes inte på en dag, och den här processen kommer att ta tid. Trots att det för mig kommer att rent funktionsmässigt bli en försämring, så ser jag ändå fram emot snart börja köra elbil. PS. För övrigt så skulle inte dagens elkraftproduktion och överföringsnätet klara att försörja en helt elektrifierad fordonsflotta. Men det är ju en helt annan fråga, och på den fronten händer det ju inte mycket bland de politiker som styr landet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp