Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Karlstad" data-source="post: 1261945" data-attributes="member: 168849"><p>Roligt att se en rapport från verkligheten även om artikeln inte är särskilt detaljerad.</p><p>Vi åker en V60 D3 från 2018 som på avbetalning kostar 3000/mån och snittar året-runt 0,5 l/mil och skatten betalade vi för första gången i år som gick på 1100 kr. Service snittar på 5000 kr/år. Försäkring 420 kr/mån.</p><p>Vi måste ha dragkrok som kan dra tungt (dvs icke endast EU-vagn 750kg). </p><p></p><p>Elbilar är i stort sett helt underhållsfria. Därför vägrar jag betala årlig service på ca 5000 kr bara för att behålla garantier. Tesla blir då det enda alternativet då det är det enda bilmärket som endast kräver en godkänd bilbesiktning för att bibehålla garantier.</p><p>Tyvärr har Model S ingen drsgkrok och Model 3 har ingen plats för hunden. Model Y är på tok för dyr men en begagnad Model X med fri supercharger kanske går att lösa finansiellt. Tyvärr ligger försäkringen på 17000-18000 kr/år och då bor vi ändå på landsbygden utanför Karlstad.</p><p></p><p>Skulle gärna se att man här i Sverige gör mer som i Tyskland, att man satsar på att få fram miljövänligare bränslen parallellt med elektrifieringen. Det säljs ju fortfarande helt nya bensin- och dieselbilar och att göra dem helt oanvändbara inom 5-10 år måste ju vara genomkorkar tänkt om man tänker cirkulärt.</p><p></p><p>Detta är ändå ett skidforum så för att detta inlägg inte ska bli för mycket "vi-bilägare-forum" slänger jag in att jag har köpt ett par OAC Skinbased!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Karlstad, post: 1261945, member: 168849"] Roligt att se en rapport från verkligheten även om artikeln inte är särskilt detaljerad. Vi åker en V60 D3 från 2018 som på avbetalning kostar 3000/mån och snittar året-runt 0,5 l/mil och skatten betalade vi för första gången i år som gick på 1100 kr. Service snittar på 5000 kr/år. Försäkring 420 kr/mån. Vi måste ha dragkrok som kan dra tungt (dvs icke endast EU-vagn 750kg). Elbilar är i stort sett helt underhållsfria. Därför vägrar jag betala årlig service på ca 5000 kr bara för att behålla garantier. Tesla blir då det enda alternativet då det är det enda bilmärket som endast kräver en godkänd bilbesiktning för att bibehålla garantier. Tyvärr har Model S ingen drsgkrok och Model 3 har ingen plats för hunden. Model Y är på tok för dyr men en begagnad Model X med fri supercharger kanske går att lösa finansiellt. Tyvärr ligger försäkringen på 17000-18000 kr/år och då bor vi ändå på landsbygden utanför Karlstad. Skulle gärna se att man här i Sverige gör mer som i Tyskland, att man satsar på att få fram miljövänligare bränslen parallellt med elektrifieringen. Det säljs ju fortfarande helt nya bensin- och dieselbilar och att göra dem helt oanvändbara inom 5-10 år måste ju vara genomkorkar tänkt om man tänker cirkulärt. Detta är ändå ett skidforum så för att detta inlägg inte ska bli för mycket "vi-bilägare-forum" slänger jag in att jag har köpt ett par OAC Skinbased! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp