Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1293201" data-attributes="member: 175247"><p>Viktigt att tänka på är att ha tillgång till några bra abonnemang, man kan nästan aldrig betala laddning med kreditkort. Att köra elbil på långresa är lite som att tänka tanken att köra fossilbil där bensinen/dieseln på vissa mackar kostar 10 kr/l och på andra 30 kr/l, en crazy prisdjungel.</p><p>Jag har hittills kört på Ionity för 3,30 kr/kWh i Sverige, 2,20 kr/kWh i Norge och € 0,35-/kWh i Tyskland/Österrike. Vilket är billigt.</p><p>Tar slut nu i januari eftersom Ionity har höjt priserna kraftigt och mitt abonnemang på de gamla priserna löper ut.</p><p></p><p>Billigast just nu vad jag har hittat och kommer att gå över till är Tesla Supercharger i Sverige/Norge och EnBW i Tyskland. Man får klart lägre pris om man tecknar månadsabonnemang för 129 kr (Tesla) och € 17,99 (EnBW).</p><p>Viktigt att tänka på är att Tesla endast har stationer längs motorvägarna, medan EnBW även har massor av destinationsladdare som ingår i nätet.</p><p>Månadsabonnemang kan tecknas för endast en månad och sedan avslutas.</p><p></p><p>EnBW har enhetliga priser i hela EU på sina egna laddare med € 0,39-/kWh och € 0,50-/kWh på alla roamingstationer.</p><p>Tesla är lurigare, priserna varierar mellan olika laddstationer och mellan olika tider på dygnet, man får kolla i appen. </p><p>En skum grej som jag har upptäckt på Tesla är att det skiljde nästan 10 kW effekt på angiven laddeffekt i appen (den laddning som man blir debiterad för) och den effekt som gick in i bilen. Tesla laddare har heller ingen display som alla andra operatörer har (Elon-scam?).</p><p>Har aldrig upplevt detta fenomen hos någon annan laddoperatör, där har det skiljt max 2-3 kW om bilen värmer kupén samtidigt, annars 0-1 kW.</p><p></p><p>Skaffa rätt abonnemang på långresan, annars blir det dyrare än att köra diesel!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1293201, member: 175247"] Viktigt att tänka på är att ha tillgång till några bra abonnemang, man kan nästan aldrig betala laddning med kreditkort. Att köra elbil på långresa är lite som att tänka tanken att köra fossilbil där bensinen/dieseln på vissa mackar kostar 10 kr/l och på andra 30 kr/l, en crazy prisdjungel. Jag har hittills kört på Ionity för 3,30 kr/kWh i Sverige, 2,20 kr/kWh i Norge och € 0,35-/kWh i Tyskland/Österrike. Vilket är billigt. Tar slut nu i januari eftersom Ionity har höjt priserna kraftigt och mitt abonnemang på de gamla priserna löper ut. Billigast just nu vad jag har hittat och kommer att gå över till är Tesla Supercharger i Sverige/Norge och EnBW i Tyskland. Man får klart lägre pris om man tecknar månadsabonnemang för 129 kr (Tesla) och € 17,99 (EnBW). Viktigt att tänka på är att Tesla endast har stationer längs motorvägarna, medan EnBW även har massor av destinationsladdare som ingår i nätet. Månadsabonnemang kan tecknas för endast en månad och sedan avslutas. EnBW har enhetliga priser i hela EU på sina egna laddare med € 0,39-/kWh och € 0,50-/kWh på alla roamingstationer. Tesla är lurigare, priserna varierar mellan olika laddstationer och mellan olika tider på dygnet, man får kolla i appen. En skum grej som jag har upptäckt på Tesla är att det skiljde nästan 10 kW effekt på angiven laddeffekt i appen (den laddning som man blir debiterad för) och den effekt som gick in i bilen. Tesla laddare har heller ingen display som alla andra operatörer har (Elon-scam?). Har aldrig upplevt detta fenomen hos någon annan laddoperatör, där har det skiljt max 2-3 kW om bilen värmer kupén samtidigt, annars 0-1 kW. Skaffa rätt abonnemang på långresan, annars blir det dyrare än att köra diesel! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp