Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1293268" data-attributes="member: 146777"><p>Jag gjorde den analysen för mig själv för nåt år sen och för mina svärföräldrar under julledigheten.</p><p></p><p>Först min familj här i Göteborg:</p><p></p><p>- vi använder bilen i knapp 500 mil per år (som säkert är mindre än många andra, därav kanske inte applicerbart). (edit: kollade igen och det var total 740 mil på två år nu, dvs det blev ännu mindre med bileń).</p><p>- Vi använder bilen bara för att köra långa sträckor, ingen stadskörning etc.</p><p>- Vi behöver då stor bil med lång räckvidd.</p><p>- Miljöpåverkan skulle då blir negativ om vi nu skulle köpa en ny stor Elbil typ ID4, eller Skoda Enyaq istf fortsätter använder vår 30 år gamla bensinbil som drar ca 0.8/ milen.</p><p>- Eftersom bilen är veteranbil och skattefri skulle det blir mycket dyrare med ny elbil för de få milen vi kör.</p><p></p><p>Svärföräldrarna:</p><p>- Svärmorsan använder bilen i sitt jobb, ca 10 mil per dag.</p><p>- Tillkommer 3-4 semesterresor per år, ca 100 mil per resa.</p><p>- Minst miljöpåverkan skulle man ha om man köper en mindre elbil, tx fiat 500, som klarar 20 mil utan problem. Och sen hyr man en större elbil för semestern.</p><p>- Dock är laddinfrastrukturen dåligt så det inte kan laddas varje natt. Det mest praktiska och ekonomiskt bäst är då att köpa en större elbil som klarar vardagen och semestern, typ id3 med stora batteriet.</p><p></p><p></p><p>Svärföräldrarna skulle såklart även kunna ha en mindre elbil och tar tåget på semestern då...</p><p></p><p>Edit: Det jag vill säga är att det är högst personligt vad som är bäst, både ekonomiskt och miljömässigt.</p><p></p><p>Edit2: Tanken [USER=144594]@fredw[/USER] tänker är därmed högst aktuell om man tänker elbil!</p><p></p><p>Edit3: Nästa gång vi ska till alperna kommer jag nog räkna tågresan mot att hyra en elbil, både ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Säkert rätt intressant... Men tidskrävande.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1293268, member: 146777"] Jag gjorde den analysen för mig själv för nåt år sen och för mina svärföräldrar under julledigheten. Först min familj här i Göteborg: - vi använder bilen i knapp 500 mil per år (som säkert är mindre än många andra, därav kanske inte applicerbart). (edit: kollade igen och det var total 740 mil på två år nu, dvs det blev ännu mindre med bileń). - Vi använder bilen bara för att köra långa sträckor, ingen stadskörning etc. - Vi behöver då stor bil med lång räckvidd. - Miljöpåverkan skulle då blir negativ om vi nu skulle köpa en ny stor Elbil typ ID4, eller Skoda Enyaq istf fortsätter använder vår 30 år gamla bensinbil som drar ca 0.8/ milen. - Eftersom bilen är veteranbil och skattefri skulle det blir mycket dyrare med ny elbil för de få milen vi kör. Svärföräldrarna: - Svärmorsan använder bilen i sitt jobb, ca 10 mil per dag. - Tillkommer 3-4 semesterresor per år, ca 100 mil per resa. - Minst miljöpåverkan skulle man ha om man köper en mindre elbil, tx fiat 500, som klarar 20 mil utan problem. Och sen hyr man en större elbil för semestern. - Dock är laddinfrastrukturen dåligt så det inte kan laddas varje natt. Det mest praktiska och ekonomiskt bäst är då att köpa en större elbil som klarar vardagen och semestern, typ id3 med stora batteriet. Svärföräldrarna skulle såklart även kunna ha en mindre elbil och tar tåget på semestern då... Edit: Det jag vill säga är att det är högst personligt vad som är bäst, både ekonomiskt och miljömässigt. Edit2: Tanken [USER=144594]@fredw[/USER] tänker är därmed högst aktuell om man tänker elbil! Edit3: Nästa gång vi ska till alperna kommer jag nog räkna tågresan mot att hyra en elbil, både ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Säkert rätt intressant... Men tidskrävande. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp