Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1293331" data-attributes="member: 146777"><p>Problemet är ju att det tyvärr inte är såpass tydligt. Elbil är såklart bättre än bensinbilar men ju större batterien är, desto större blir utsläppen när bilen byggs. Tyvärr är det rätt mycket utsläpp i batteritillverkningen. Räckvidden ska vara rätt för det man ska använda bilen. Att köpa en bil med 60 mil räckvidd som man bara använder max 10 mil och sen kan ladda är inte särskilt miljösmart.</p><p></p><p>Det är det jag försökte få fram, det är rätt individuel vilken bil som är bäst. Och det är inte så att alla ska ha bilar som kan allt. Särskilt inte när det handlar om elbilar. För alla elbilar finns det en gräns hur mycket de ska köras per år innan de blir bättre än bensinbilar. För bilar med stor batteri ligger den gränsen högre. Det är bra att vara medveten om.</p><p>Jag gav ju två exempel, där det i vårt fall var ganska tydligt att gamla bensinbilen är bättre för de få milen vi kör än en elbil med stor batteri. Men det är ett specialfall, såklart.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1293331, member: 146777"] Problemet är ju att det tyvärr inte är såpass tydligt. Elbil är såklart bättre än bensinbilar men ju större batterien är, desto större blir utsläppen när bilen byggs. Tyvärr är det rätt mycket utsläpp i batteritillverkningen. Räckvidden ska vara rätt för det man ska använda bilen. Att köpa en bil med 60 mil räckvidd som man bara använder max 10 mil och sen kan ladda är inte särskilt miljösmart. Det är det jag försökte få fram, det är rätt individuel vilken bil som är bäst. Och det är inte så att alla ska ha bilar som kan allt. Särskilt inte när det handlar om elbilar. För alla elbilar finns det en gräns hur mycket de ska köras per år innan de blir bättre än bensinbilar. För bilar med stor batteri ligger den gränsen högre. Det är bra att vara medveten om. Jag gav ju två exempel, där det i vårt fall var ganska tydligt att gamla bensinbilen är bättre för de få milen vi kör än en elbil med stor batteri. Men det är ett specialfall, såklart. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp