Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1293662" data-attributes="member: 80520"><p>Mja, men från en rent teknisk analys ÄR ju ett mindre batteri bättre om man bara jämför bilarna. Sen måste man se till individens behov ut det större perspektivet - jag bor i Tromsø och kör en eller ett par dagar i veckan längre sträckor för att utöva mina hobbys. Ska jag ha elbil kan det vara motiverat med ett större batteri. Däremot är kanske det rent tekniskt miljömässigt bästa valet för någon som bor i en storstad, har tillgång till bra kollektivtrafik för sina vardagsbehov eller bara kör korta sträckor till vardags se helt annorlunda ut - och det var väl det som var poängen. Det miljömässigt bästa valet är inte alltid för alla den största elbilen med längst räckvidd som man har råd med, för vissa kan det t o m vara bättre med fossilbil om man kör tillräckligt lite och i övrigt använder andra transportmedel.</p><p></p><p>Sen kan man ju börja snacka beteendevetenskap och hur man ska få folk att ställa om, men det är också absolut så att det inte är säkert att en elbil är ett bättre val än en bensinbil för alla. När jag bodde i Stockholm t ex så skulle det förmodligen ta nånstans runt 50 år för mig av elbilsanvändande med en elbil som skulle vara aktuell för mig att ha här i Tromsø jämfört med om jag bara hade en bensinare med liten motor. Jag körde helt enkelt för lite bil. Det vill säga betydligt längre än den normala levnadstiden för en bil - och att då ha en stor elbil med lång räckvidd skulle vara miljömässigt sämre än att ha en liten bensinbil. Här i Tromsø med hur jag kör är motsvarande siffra runt 3 år istället.</p><p></p><p>Det miljömässigt bästa valet är olika för olika personer, och det kan vara bra att veta, och det är inte alltid så att en elbil är bästa valet (men förmodligen är det det för ganska många).</p><p></p><p>Förmodligen lite raljerande inlägg, att skriva långt på telefonen är inte mitt esse...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1293662, member: 80520"] Mja, men från en rent teknisk analys ÄR ju ett mindre batteri bättre om man bara jämför bilarna. Sen måste man se till individens behov ut det större perspektivet - jag bor i Tromsø och kör en eller ett par dagar i veckan längre sträckor för att utöva mina hobbys. Ska jag ha elbil kan det vara motiverat med ett större batteri. Däremot är kanske det rent tekniskt miljömässigt bästa valet för någon som bor i en storstad, har tillgång till bra kollektivtrafik för sina vardagsbehov eller bara kör korta sträckor till vardags se helt annorlunda ut - och det var väl det som var poängen. Det miljömässigt bästa valet är inte alltid för alla den största elbilen med längst räckvidd som man har råd med, för vissa kan det t o m vara bättre med fossilbil om man kör tillräckligt lite och i övrigt använder andra transportmedel. Sen kan man ju börja snacka beteendevetenskap och hur man ska få folk att ställa om, men det är också absolut så att det inte är säkert att en elbil är ett bättre val än en bensinbil för alla. När jag bodde i Stockholm t ex så skulle det förmodligen ta nånstans runt 50 år för mig av elbilsanvändande med en elbil som skulle vara aktuell för mig att ha här i Tromsø jämfört med om jag bara hade en bensinare med liten motor. Jag körde helt enkelt för lite bil. Det vill säga betydligt längre än den normala levnadstiden för en bil - och att då ha en stor elbil med lång räckvidd skulle vara miljömässigt sämre än att ha en liten bensinbil. Här i Tromsø med hur jag kör är motsvarande siffra runt 3 år istället. Det miljömässigt bästa valet är olika för olika personer, och det kan vara bra att veta, och det är inte alltid så att en elbil är bästa valet (men förmodligen är det det för ganska många). Förmodligen lite raljerande inlägg, att skriva långt på telefonen är inte mitt esse... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp