Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1293822" data-attributes="member: 175247"><p>Räckvidd och laddtider, det överdrivs nog lite här och var.</p><p>Några viktiga påverkanspunkter:</p><p>Sommartemp vs. vintertemp skiljer ca 30% på räckvidden (för kortsträckor ännu mer), beroende på uppvärmning (kupé och batteri), luftmotstånd (ökar vid låg temperatur) och lägre batteriprestanda vid kyla. Lågenergi elbilssommardäck rullar också mycket snålare än vinterdäcken.</p><p>Hastigheten har stor påverkan eftersom luftmotståndet (den huvudsakliga förbrukningen vid Autobahn körning) ökar med kvadraten på hastighetsökningen. Man tjänar ingen tid på att köra 150+ km/h, det blir bara fler laddstopp.</p><p>WLTP är en norm för en räckvidd som man nästan aldrig kan uppnå i praktiken, kan användas som relativvärde för att jämföra bilar.</p><p>Man laddar aldrig 100% vid laddstopp på långresa, dels pga att det sliter hårt på batteriet, och pga att man inte tjänar någon tid på det. Det tar lika lång tid att ladda från 80-100% som det tar från 10-80%. Ingen elbil kan ladda till 100% på 30 min (den dagen graphen-batterierna gör sitt intåg i elbilar kommersiellt har vi en ny revolution).</p><p></p><p>Mina långresor gör jag den kalla årstiden eftersom det är skidresor. Det tar mig ca 2h längre restid från Skåne till Österrike, men som någon skrev här tidigare så kommer man fram betydligt mer avslappnad och utvilad, eftersom man är tvungen att ta välbehövliga pauser. Och det är väldigt behagligt att i 130 km/h sväva fram över Autobahn som i ett nästan ljudlöst ”rymdskepp”.</p><p>Till Norge är det ännu mer idealiskt att köra elbil.</p><p></p><p>Kör en rymlig SUV med AWD och ca 52 mil WLTP.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1293822, member: 175247"] Räckvidd och laddtider, det överdrivs nog lite här och var. Några viktiga påverkanspunkter: Sommartemp vs. vintertemp skiljer ca 30% på räckvidden (för kortsträckor ännu mer), beroende på uppvärmning (kupé och batteri), luftmotstånd (ökar vid låg temperatur) och lägre batteriprestanda vid kyla. Lågenergi elbilssommardäck rullar också mycket snålare än vinterdäcken. Hastigheten har stor påverkan eftersom luftmotståndet (den huvudsakliga förbrukningen vid Autobahn körning) ökar med kvadraten på hastighetsökningen. Man tjänar ingen tid på att köra 150+ km/h, det blir bara fler laddstopp. WLTP är en norm för en räckvidd som man nästan aldrig kan uppnå i praktiken, kan användas som relativvärde för att jämföra bilar. Man laddar aldrig 100% vid laddstopp på långresa, dels pga att det sliter hårt på batteriet, och pga att man inte tjänar någon tid på det. Det tar lika lång tid att ladda från 80-100% som det tar från 10-80%. Ingen elbil kan ladda till 100% på 30 min (den dagen graphen-batterierna gör sitt intåg i elbilar kommersiellt har vi en ny revolution). Mina långresor gör jag den kalla årstiden eftersom det är skidresor. Det tar mig ca 2h längre restid från Skåne till Österrike, men som någon skrev här tidigare så kommer man fram betydligt mer avslappnad och utvilad, eftersom man är tvungen att ta välbehövliga pauser. Och det är väldigt behagligt att i 130 km/h sväva fram över Autobahn som i ett nästan ljudlöst ”rymdskepp”. Till Norge är det ännu mer idealiskt att köra elbil. Kör en rymlig SUV med AWD och ca 52 mil WLTP. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp