Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ivo del Scandi" data-source="post: 1293865" data-attributes="member: 166682"><p>Anekdot på den:</p><p>för tre år sedan vräkte VW ut sina första ID3;or för 3000kr/mån. Vid den tidpunkten hade jag fått idén om att dra ihop ett gemensamt säsongskort för massa skidorter i Sverige/Norge, vilket skulle kräva många mil bakom ratten.</p><p></p><p>3000kr/mån var ju ganska lätt att räkna hem i besparad diesel, service mm så jag nappade. Döm om min förvåning när säljaren även erbjöd ett säsongskort i Vemdalen på köpet, om jag slog till innan årsskiftet. Min plan var ju liksom inte att hänga i Vemdalen den vintern...</p><p></p><p>Jag försökte dribbla med Skistar och VW säljaren för att få ett Skistar All istället. Det slutade med att Skistar laddade ett säsongskort i Åre utan kostnad (tack för den!)</p><p></p><p>Nu har jag kört ID3;an i tre år/6000 mil och är mycket nöjd. Bäst av allt är att slippa kallstarter och få varm luft direkt från start. Avsaknad av takräcke har jag löst med ett par magnetskidhållare (som jag köpte i Andorra för 27 år sedan). Avsaknad av dragkrok är värre; fortfarande hänvisad till gamla dieselbilen för skoter-topptursäventyren.</p><p></p><p>Nu handlade tråden om elbil till alperna och där är ID3 i klenaste laget (med sina 42 mil WLTP - drygt hälften i kyla). Då krävs "premium-elbil" typ Tesla, ID4 eller liknande (men då är det helt andra kostnader). </p><p></p><p>Nu väntar jag på min beställda Cupra Born (egentligen samma bil som ID3).</p><p>Kalkyl med privatleasing: 4800kr/mån inkl vinterdäck, helförsäkring och 2000mil/år (dvs 29 kr/mil). Bilen funkar bra för "ski-around" tripper i Skandinavien i alla fall</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ivo del Scandi, post: 1293865, member: 166682"] Anekdot på den: för tre år sedan vräkte VW ut sina första ID3;or för 3000kr/mån. Vid den tidpunkten hade jag fått idén om att dra ihop ett gemensamt säsongskort för massa skidorter i Sverige/Norge, vilket skulle kräva många mil bakom ratten. 3000kr/mån var ju ganska lätt att räkna hem i besparad diesel, service mm så jag nappade. Döm om min förvåning när säljaren även erbjöd ett säsongskort i Vemdalen på köpet, om jag slog till innan årsskiftet. Min plan var ju liksom inte att hänga i Vemdalen den vintern... Jag försökte dribbla med Skistar och VW säljaren för att få ett Skistar All istället. Det slutade med att Skistar laddade ett säsongskort i Åre utan kostnad (tack för den!) Nu har jag kört ID3;an i tre år/6000 mil och är mycket nöjd. Bäst av allt är att slippa kallstarter och få varm luft direkt från start. Avsaknad av takräcke har jag löst med ett par magnetskidhållare (som jag köpte i Andorra för 27 år sedan). Avsaknad av dragkrok är värre; fortfarande hänvisad till gamla dieselbilen för skoter-topptursäventyren. Nu handlade tråden om elbil till alperna och där är ID3 i klenaste laget (med sina 42 mil WLTP - drygt hälften i kyla). Då krävs "premium-elbil" typ Tesla, ID4 eller liknande (men då är det helt andra kostnader). Nu väntar jag på min beställda Cupra Born (egentligen samma bil som ID3). Kalkyl med privatleasing: 4800kr/mån inkl vinterdäck, helförsäkring och 2000mil/år (dvs 29 kr/mil). Bilen funkar bra för "ski-around" tripper i Skandinavien i alla fall [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp