Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MKOL" data-source="post: 1293906" data-attributes="member: 164657"><p>Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon trött gammal fossilröv som hatar elbilar. Snarare tvärtom, det lutar åt att min nästa bil blir en elbil. Och jag håller med helt och hållet om det du skriver i första stycket.</p><p></p><p>Men du är ordentligt snett ute med dina beräkningar av förbrukning och kostnader. För det första är det inte många elbilar som förbrukar bara 2 kwh/mil, inte under "normala" svenska förhållanden och speciellt inte fullastade på vintern (som denna tråden ska handla om). För det andra så är drar du en ordentligt överdriven slutsats att motsvarande fossilbil skulle dra 1L/mil. Eftersom du tar upp extremer som bara drar 2 kwh/mil så kan jag också göra det och påpeka att det finns gott om populära fossilalternativ som bara drar ca. 0,6L/mil. Och att du skulle ha en milkostnad på 2 kr hemmaplan är direkt skrattretande, eller rättare sagt du kanske har det vilket jag i.s.f. gratulerar till. Men som sagt, det är få bilar som du kan räkna med klarar sig på 2 kwh/mil: det finns några som kanske fixar det i 15+, ingen vind etc. men ..... Och att räkna på 1 kr/kwh är också direkt skrattretande. Även om du ALLTID uteslutande laddar hemma så är det inte realistiskt.</p><p></p><p>Jag har kört lite elbil i höst och eftersom det inte har varit jag som har betalat så har jag skitit i kostnaden men kostnaden har legat mellan 3-9 kr/kwh så förutom att ditt exempel på förbrukning är mer än duktigt skev så är även ditt påstående om 1-2 kr extra per kwh ordentligt skevt.</p><p></p><p>Men jag håller med om att det sannolikt inte skulle vara några problem att hitta laddstolpar på långresa i europa. Däremot så det som skiljer elbilsfantaster på nätet från mina vänner och kollegor är att det i princip bara är elbilsfantaster på nätet som försöker låtsas som att det inte skulle vara några problem alls med infrastrukturen kring laddstolpar. Alla jag känner är ordentligt less på kraftigt varierande priser, strulande appar, bristande kompabilitet, div. abonnemang etc.</p><p></p><p>Som sagt, det lutar åt en elbil för mig men lika less som elbilsägare är på laddjungeln är jag på elbils-kulten som liknar just en kult som har väldigt svårt att vara ens i närheten av objektiva och sanningsenliga.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MKOL, post: 1293906, member: 164657"] Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon trött gammal fossilröv som hatar elbilar. Snarare tvärtom, det lutar åt att min nästa bil blir en elbil. Och jag håller med helt och hållet om det du skriver i första stycket. Men du är ordentligt snett ute med dina beräkningar av förbrukning och kostnader. För det första är det inte många elbilar som förbrukar bara 2 kwh/mil, inte under "normala" svenska förhållanden och speciellt inte fullastade på vintern (som denna tråden ska handla om). För det andra så är drar du en ordentligt överdriven slutsats att motsvarande fossilbil skulle dra 1L/mil. Eftersom du tar upp extremer som bara drar 2 kwh/mil så kan jag också göra det och påpeka att det finns gott om populära fossilalternativ som bara drar ca. 0,6L/mil. Och att du skulle ha en milkostnad på 2 kr hemmaplan är direkt skrattretande, eller rättare sagt du kanske har det vilket jag i.s.f. gratulerar till. Men som sagt, det är få bilar som du kan räkna med klarar sig på 2 kwh/mil: det finns några som kanske fixar det i 15+, ingen vind etc. men ..... Och att räkna på 1 kr/kwh är också direkt skrattretande. Även om du ALLTID uteslutande laddar hemma så är det inte realistiskt. Jag har kört lite elbil i höst och eftersom det inte har varit jag som har betalat så har jag skitit i kostnaden men kostnaden har legat mellan 3-9 kr/kwh så förutom att ditt exempel på förbrukning är mer än duktigt skev så är även ditt påstående om 1-2 kr extra per kwh ordentligt skevt. Men jag håller med om att det sannolikt inte skulle vara några problem att hitta laddstolpar på långresa i europa. Däremot så det som skiljer elbilsfantaster på nätet från mina vänner och kollegor är att det i princip bara är elbilsfantaster på nätet som försöker låtsas som att det inte skulle vara några problem alls med infrastrukturen kring laddstolpar. Alla jag känner är ordentligt less på kraftigt varierande priser, strulande appar, bristande kompabilitet, div. abonnemang etc. Som sagt, det lutar åt en elbil för mig men lika less som elbilsägare är på laddjungeln är jag på elbils-kulten som liknar just en kult som har väldigt svårt att vara ens i närheten av objektiva och sanningsenliga. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp