Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1293911" data-attributes="member: 175247"><p>Du har rätt i mycket av det du skriver, elbilen har många nackdelar och du har nog fått med de flesta. Nu har jag förra året tagit steget fullt ut med att byta familjens båda kombidieslar till två rena elbilar - så det är bara att gilla läget och göra det bästa av det!</p><p>För vardagspendling ser jag nästan bara fördelar, man laddar bilen hemma en gång i veckan ungefär och slipper köra till macken (laddhybrid var jag helt på det klara med att jag inte skulle ha). Värmen kommer alltid bums när man startar bilen och är igång när man står parkerad och väntar på någon, och bilen erbjuder bättre komfort och körbarhet.</p><p>För långresor krävs det ett jädrans planerande för att hålla restiden nere så mycket som möjligt, så att inte tidsförlusten blir alltför stor. Det stör iofs inte mig så mycket eftersom jag tycker det är ganska roligt med det här laddplanerandet, men många upplever det säkert som jobbigt. Bilarnas ”navi-charging-management” tar iofs hand om det där ifall man använder bilmärkets egna laddnät/infrastruktur, gör man inte det så får man göra det själv manuellt.</p><p>Jag tror att mycket av det här kommer att förbättras allteftersom, både när det gäller bilarnas laddtider och allmän och enkel tillgång till betalning på laddstationer.</p><p></p><p>Mina förbrukningssiffror:</p><p>Med sommardäck från april till november hade jag en snittförbrukning på 1,6 kWh/mil.</p><p>Med vinterdäck från november fram till just nu ligger jag på 2,47 kWh/mil i snitt.</p><p>Min elsuv har AWD och väger 2,3 ton.</p><p></p><p>EDIT: Vid AC laddning hemma får man lägga till laddförluster på ca 10%.</p><p>För DC snabbladdning är laddförlusterna mindre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1293911, member: 175247"] Du har rätt i mycket av det du skriver, elbilen har många nackdelar och du har nog fått med de flesta. Nu har jag förra året tagit steget fullt ut med att byta familjens båda kombidieslar till två rena elbilar - så det är bara att gilla läget och göra det bästa av det! För vardagspendling ser jag nästan bara fördelar, man laddar bilen hemma en gång i veckan ungefär och slipper köra till macken (laddhybrid var jag helt på det klara med att jag inte skulle ha). Värmen kommer alltid bums när man startar bilen och är igång när man står parkerad och väntar på någon, och bilen erbjuder bättre komfort och körbarhet. För långresor krävs det ett jädrans planerande för att hålla restiden nere så mycket som möjligt, så att inte tidsförlusten blir alltför stor. Det stör iofs inte mig så mycket eftersom jag tycker det är ganska roligt med det här laddplanerandet, men många upplever det säkert som jobbigt. Bilarnas ”navi-charging-management” tar iofs hand om det där ifall man använder bilmärkets egna laddnät/infrastruktur, gör man inte det så får man göra det själv manuellt. Jag tror att mycket av det här kommer att förbättras allteftersom, både när det gäller bilarnas laddtider och allmän och enkel tillgång till betalning på laddstationer. Mina förbrukningssiffror: Med sommardäck från april till november hade jag en snittförbrukning på 1,6 kWh/mil. Med vinterdäck från november fram till just nu ligger jag på 2,47 kWh/mil i snitt. Min elsuv har AWD och väger 2,3 ton. EDIT: Vid AC laddning hemma får man lägga till laddförluster på ca 10%. För DC snabbladdning är laddförlusterna mindre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp