Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1293928" data-attributes="member: 144594"><p>Det där med beroende av diktaturer borde framhållas ännu mer. Det gäller ju även tillverkningen av bilarna (och annat). Där finns en hel del att förbättra och så vitt jag förstår kommer nästa generations elbilsbatterier bli betydligt bättre på den punkten.</p><p></p><p>Edit: Tycker inte det är helt lätt att svara på frågan om det ur miljösynpunkt är bättre att "köra sin gamla dieselbil i botten" eller sälja den och skaffa elbil. Det finns faktorer som går åt olika håll att ta hänsyn till. Om jag säljer min dieselbil så köps den ju av någon annan som "kör den i botten", samtidigt som det för mig måste tillverkas en ny elbil (med X000 mil innan batteritillverkningens negativa miljöeffekter tjänats in). Ett alternativ kan ju vara att frivilligt tanka HVO-bränsle tills dieselbilen skrotas. Risken med den strategin är iofs att det faktiskt inte blir gjort.</p><p></p><p>Något som inte utvecklats särskilt snabbt är bilpoolsalternativet. De flesta svenskar bor så tätbebyggt att det borde gå att utveckla. Varje familj som kan kan gå ner från 2 till 1 bil (eller från 1 till noll etc) gör en betydligt större miljövinst än om man köper en elbil till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1293928, member: 144594"] Det där med beroende av diktaturer borde framhållas ännu mer. Det gäller ju även tillverkningen av bilarna (och annat). Där finns en hel del att förbättra och så vitt jag förstår kommer nästa generations elbilsbatterier bli betydligt bättre på den punkten. Edit: Tycker inte det är helt lätt att svara på frågan om det ur miljösynpunkt är bättre att "köra sin gamla dieselbil i botten" eller sälja den och skaffa elbil. Det finns faktorer som går åt olika håll att ta hänsyn till. Om jag säljer min dieselbil så köps den ju av någon annan som "kör den i botten", samtidigt som det för mig måste tillverkas en ny elbil (med X000 mil innan batteritillverkningens negativa miljöeffekter tjänats in). Ett alternativ kan ju vara att frivilligt tanka HVO-bränsle tills dieselbilen skrotas. Risken med den strategin är iofs att det faktiskt inte blir gjort. Något som inte utvecklats särskilt snabbt är bilpoolsalternativet. De flesta svenskar bor så tätbebyggt att det borde gå att utveckla. Varje familj som kan kan gå ner från 2 till 1 bil (eller från 1 till noll etc) gör en betydligt större miljövinst än om man köper en elbil till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp