Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1303445" data-attributes="member: 175247"><p><strong>Batteridegradation</strong></p><p></p><p>Eftersöker erfarenheter från dem som har kört elbil längre än jag.</p><p>Har ni märkt (mätt upp batteridegradation)?</p><p></p><p>Jag har kört min Enyaq 80x nu 3000 mil och 16 mån, och kan helt klart konstatera att batteriet har tappat kapacitet.</p><p>Jag får inte i lika mycket laddning längre som tidigare när jag laddar, och sedan 3 mån har jag även kollat bilen lite då och då med en ODB2 adapter och Carscanner appen. Tyvärr har jag inga egna uppmätta värden längre tillbaka än 3 mån, men kan konstatera att även under de tre senaste månaderna så har batteriet degraderat.</p><p></p><p>Uppmätta värden den 8 april samt idag i bilderna nedan.</p><p>Enligt tekniska data ska bilen ha en nettokapacitet på 77 kWh.</p><p>De senaste 3 mån har batteriet tappat 73000-71850=1150Wh, 1150/77000=1,5% degradation på 3 mån.</p><p>Teoretiskt sedan 16 mån: 77000-71850=5150Wh; 5150/77000=6,7%</p><p></p><p>Med mitt kör-/laddmönster (2/3 AC och 1/3 DC) degraderar den ca 5-6% per år. Det är en räckviddsförlust som jag gärna hade sluppit, ska köra bilen drygt 2,5 år till innan det är dags och lämna tillbaka den.</p><p></p><p>Batteriet har 288 celler och både spänning och laddmängd för den högsta respektive den lägsta cellen är nästan identiskt (som man kan se nedan), så inga enskilda celler är "kaputt".</p><p></p><p>Erfarenheter från andra elbilsförare?</p><p></p><p>[ATTACH=full]32747[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1303445, member: 175247"] [B]Batteridegradation[/B] Eftersöker erfarenheter från dem som har kört elbil längre än jag. Har ni märkt (mätt upp batteridegradation)? Jag har kört min Enyaq 80x nu 3000 mil och 16 mån, och kan helt klart konstatera att batteriet har tappat kapacitet. Jag får inte i lika mycket laddning längre som tidigare när jag laddar, och sedan 3 mån har jag även kollat bilen lite då och då med en ODB2 adapter och Carscanner appen. Tyvärr har jag inga egna uppmätta värden längre tillbaka än 3 mån, men kan konstatera att även under de tre senaste månaderna så har batteriet degraderat. Uppmätta värden den 8 april samt idag i bilderna nedan. Enligt tekniska data ska bilen ha en nettokapacitet på 77 kWh. De senaste 3 mån har batteriet tappat 73000-71850=1150Wh, 1150/77000=1,5% degradation på 3 mån. Teoretiskt sedan 16 mån: 77000-71850=5150Wh; 5150/77000=6,7% Med mitt kör-/laddmönster (2/3 AC och 1/3 DC) degraderar den ca 5-6% per år. Det är en räckviddsförlust som jag gärna hade sluppit, ska köra bilen drygt 2,5 år till innan det är dags och lämna tillbaka den. Batteriet har 288 celler och både spänning och laddmängd för den högsta respektive den lägsta cellen är nästan identiskt (som man kan se nedan), så inga enskilda celler är "kaputt". Erfarenheter från andra elbilsförare? [ATTACH type="full"]32747[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp