Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1303463" data-attributes="member: 175247"><p>Ja, tror inte heller att det skadar om man DC-laddar till 90-95% när man kör iväg direkt efteråt och inte låter bilen stå parkerad fulladdad. Laddning 10-80% går ändå för fort för ett lunch- eller middagsstopp. Körde för ett par veckor sedan upp till Herand/Folgefonna som är 92 mil från hemmifrån, och laddade vid lunch och middag i Uddevalla och Seljord. Hade räckt ända fram men fyllde på vid Röldal Supercharger för att vara hyfsat laddad inför nästa morgon upp till glaciären. Drar mycket uppför, ner från glaciären återladdade batteriet 6% varje dag.</p><p></p><p>Läste någon mångårig test från Tesla att det är så att man inte kunde fastställa att DC-laddning degraderar mer än AC-laddning. Men Tesla har ett antal fler års erfarenhet av det här än övriga traditionella biltillverkare, så vi får väl se.</p><p></p><p>Nissan Leaf har ju kända degraderingsproblem, hade väl inte vätskekylt batteri tror jag.</p><p></p><p>Men, vintertid med vinterdäck så ligger förbrukningen ganska mycket högre på min bil när man kör Autobahn, tyvärr.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1303463, member: 175247"] Ja, tror inte heller att det skadar om man DC-laddar till 90-95% när man kör iväg direkt efteråt och inte låter bilen stå parkerad fulladdad. Laddning 10-80% går ändå för fort för ett lunch- eller middagsstopp. Körde för ett par veckor sedan upp till Herand/Folgefonna som är 92 mil från hemmifrån, och laddade vid lunch och middag i Uddevalla och Seljord. Hade räckt ända fram men fyllde på vid Röldal Supercharger för att vara hyfsat laddad inför nästa morgon upp till glaciären. Drar mycket uppför, ner från glaciären återladdade batteriet 6% varje dag. Läste någon mångårig test från Tesla att det är så att man inte kunde fastställa att DC-laddning degraderar mer än AC-laddning. Men Tesla har ett antal fler års erfarenhet av det här än övriga traditionella biltillverkare, så vi får väl se. Nissan Leaf har ju kända degraderingsproblem, hade väl inte vätskekylt batteri tror jag. Men, vintertid med vinterdäck så ligger förbrukningen ganska mycket högre på min bil när man kör Autobahn, tyvärr. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp