Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1303472" data-attributes="member: 175247"><p>Den första länken som går till en Tesla-undersökning har jag läst tidigare, och den säger att man inte kan utläsa ifall DC laddning sliter mer än AC.</p><p></p><p>Den andra artikeln ligger bakom betalvägg.</p><p></p><p>Den tredje artikeln säger att man ska undvika onödig DC laddning pga slitage, dvs motsatsen av vad du säger.</p><p></p><p>Ingenstans står det att AC laddning skullle vara skadligare, vilket du skrev i ditt tidigare inlägg.</p><p></p><p>EDIT:</p><p>Det som hade varit intressant att få veta är om det verkligen innebär ökat slitage när man DC laddar till 90-95% i stället för 80%. Då kör man ju iväg igen direkt efter laddning.</p><p>Eller om det bara är när bilen blir stående med hög laddning (i värme) som det stressar batteriet?</p><p>Men det krävs nog någon med expertkunskaper för att svara på det, jag vet inte.</p><p></p><p>Har laddat min bil totalt knappt 10 ggr till 100% med AC, och varje gång kört iväg utan dröjsmål.</p><p>Degradation får man nog oavsett hur väl man tar hand om batteriet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1303472, member: 175247"] Den första länken som går till en Tesla-undersökning har jag läst tidigare, och den säger att man inte kan utläsa ifall DC laddning sliter mer än AC. Den andra artikeln ligger bakom betalvägg. Den tredje artikeln säger att man ska undvika onödig DC laddning pga slitage, dvs motsatsen av vad du säger. Ingenstans står det att AC laddning skullle vara skadligare, vilket du skrev i ditt tidigare inlägg. EDIT: Det som hade varit intressant att få veta är om det verkligen innebär ökat slitage när man DC laddar till 90-95% i stället för 80%. Då kör man ju iväg igen direkt efter laddning. Eller om det bara är när bilen blir stående med hög laddning (i värme) som det stressar batteriet? Men det krävs nog någon med expertkunskaper för att svara på det, jag vet inte. Har laddat min bil totalt knappt 10 ggr till 100% med AC, och varje gång kört iväg utan dröjsmål. Degradation får man nog oavsett hur väl man tar hand om batteriet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp