Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1303745" data-attributes="member: 175247"><p>Det skrivs även om graphen batterier, men det ligger nog ännu längre fram. Sen finns det ju idag vissa modeller med Lithium-järn-phospate batterier som tål fler laddcykler än dagens standard Li-Ion. Nackdelen är att spänningskurvan droppar brant vid ca 10% och det blir svårt för BMS att beräkna SOC. Förare har blivit stående vid vägkanten när de har trott att de hade ett antal mil kvar att köra.</p><p></p><p>Jag anser själv att man inte ska köpa en elbil pga de generellt utvecklas så fort att de är mer eller mindre ”dated” efter ett par år. Stor investering med mycket osäkert andrahandsvärde. Jag har haft min Enyaq 80x i 16 mån nu, och tyckte den var perfekt när jag fick den. Mindre än ett år efter det släppte man uppdateringen 85x som är så förbättrad att jag skulle vilja byta nu.</p><p>Vill man köpa en elbil för att äga länge (och inte bryr sig om att den blir ”dated”), så tror jag att en KIA med sin unika 7-års fabriksgaranti är ett bra val.</p><p></p><p>Men om man väntar generellt på att någon annan teknik kommer innan man skaffar sin elbil, då lär man bli kvar med sin fossilbil.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1303745, member: 175247"] Det skrivs även om graphen batterier, men det ligger nog ännu längre fram. Sen finns det ju idag vissa modeller med Lithium-järn-phospate batterier som tål fler laddcykler än dagens standard Li-Ion. Nackdelen är att spänningskurvan droppar brant vid ca 10% och det blir svårt för BMS att beräkna SOC. Förare har blivit stående vid vägkanten när de har trott att de hade ett antal mil kvar att köra. Jag anser själv att man inte ska köpa en elbil pga de generellt utvecklas så fort att de är mer eller mindre ”dated” efter ett par år. Stor investering med mycket osäkert andrahandsvärde. Jag har haft min Enyaq 80x i 16 mån nu, och tyckte den var perfekt när jag fick den. Mindre än ett år efter det släppte man uppdateringen 85x som är så förbättrad att jag skulle vilja byta nu. Vill man köpa en elbil för att äga länge (och inte bryr sig om att den blir ”dated”), så tror jag att en KIA med sin unika 7-års fabriksgaranti är ett bra val. Men om man väntar generellt på att någon annan teknik kommer innan man skaffar sin elbil, då lär man bli kvar med sin fossilbil. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp