Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1304143" data-attributes="member: 144594"><p>Iofs handlar det ju om fler än du och jag men ok... För min del tyckte jag att de sammanlagda fördelarna övervägde, inklusive miljöfaktorn, jämfört med nackdelarna (främst pris och räckvidd). Framtidsosäkerhet är också en nackdel men det har vi ju löst genom att leasa.</p><p></p><p>Om inte miljöfaktorn funnits där så hade jag nog inte valt en elbil idag. Dessutom så hade den ju då inte varit skattemässigt gynnad (och vi hade inte haft straffskatt på bensin och diesel) så utan miljöfaktorn i större perspektiv så tror jag inte heller du hade valt en elbil idag.</p><p></p><p>När det gäller priset så tycker jag att man ofta jämför äpplen med päron till elbilarnas <strong>nackdel</strong>, och där tackar jag dig och denna tråd för värdefull plankbollning (bollplankning? bollplanksbollning?) Visst betalar jag litet mer än jag nog annars valt att göra men i mitt fall har jag t ex fått nästan dubbelt så många hästkrafter som i någon bil jag tidigare innehavt. En fossil SUV med 285 Hk, 425 Nm vridmoment och fyrhjulsdrift kostar minst lika mycket.</p><p></p><p></p><p></p><p>Se ovan angående priset. Och visst det handlar inte <strong>bara </strong>om miljön, och det var i vårt fall dags att byta bil. Men som du vet funderade jag länge på just det. Hade min dieselbil varit litet nyare så kanske jag hade valt att fortsätta köra den fast på HVO100 istället (som ju nu är billigare än vad fuldiesel var innan reduktionsplikten minskats).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1304143, member: 144594"] Iofs handlar det ju om fler än du och jag men ok... För min del tyckte jag att de sammanlagda fördelarna övervägde, inklusive miljöfaktorn, jämfört med nackdelarna (främst pris och räckvidd). Framtidsosäkerhet är också en nackdel men det har vi ju löst genom att leasa. Om inte miljöfaktorn funnits där så hade jag nog inte valt en elbil idag. Dessutom så hade den ju då inte varit skattemässigt gynnad (och vi hade inte haft straffskatt på bensin och diesel) så utan miljöfaktorn i större perspektiv så tror jag inte heller du hade valt en elbil idag. När det gäller priset så tycker jag att man ofta jämför äpplen med päron till elbilarnas [B]nackdel[/B], och där tackar jag dig och denna tråd för värdefull plankbollning (bollplankning? bollplanksbollning?) Visst betalar jag litet mer än jag nog annars valt att göra men i mitt fall har jag t ex fått nästan dubbelt så många hästkrafter som i någon bil jag tidigare innehavt. En fossil SUV med 285 Hk, 425 Nm vridmoment och fyrhjulsdrift kostar minst lika mycket. Se ovan angående priset. Och visst det handlar inte [B]bara [/B]om miljön, och det var i vårt fall dags att byta bil. Men som du vet funderade jag länge på just det. Hade min dieselbil varit litet nyare så kanske jag hade valt att fortsätta köra den fast på HVO100 istället (som ju nu är billigare än vad fuldiesel var innan reduktionsplikten minskats). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp