Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1315167" data-attributes="member: 144594"><p>Jag får intrycket att man gärna drar gränsen för "lämplig bilstorlek" ungefär vid den bilstorlek man själv har, men det har jag inget belägg för. Typ <em>"Alla med större bilar än min kör omkring på bekostnad av MIN säkerhet!"</em> - utan att reflektera över att man själv i så fall skor sig på de med ännu mindre bil. Med det resonemanget borde vi som sagt alla köra runt i varsin Messerschmitt, hurra vad krocksäkert...</p><p></p><p>Jake, redan artikelns första mening motsäger flera av dina resonemang och din slutsats: "<strong>A bigger, heavier vehicle provides better crash protection than a smaller, lighter one, assuming no other differences between them.</strong> " Den slutsatsen baseras både på krockar med andra fordon och fasta objekt.</p><p></p><p>Frågan vi diskuterar är då hur man ska resonera när en större bil krockar med en mindre - vilket ju nästan alltid kommer att vara fallet såvida inte alla bilar i hela samhället alltid är av exakt samma modell. Alltså en orealistisk irrelevant premiss.</p><p>Men eftersom större fordon generellt är säkrare (se ovan) vore det <strong>minst </strong>lika rimligt att lägga "skulden" för sådan skillnad i säkerhet på den <strong>lättare </strong>bilen i "krockparet". Artikeln visar också att dessa skillnader har blivit allt mindre pga utveckling av krocksäkerhet hos bilar av alla storlekar.</p><p></p><p>Sen kan man förstås ifrågasätta hela studien men ingen här har presenterat något annat än tyckande och studien ger inga hållpunkter för dina slutsatser.</p><p></p><p>Tror du alltså på allvar att det skulle bli säkrare om alla körde omkring i Fiat Panda (även en modern, någorlunda krocksäker variant) jämfört med om alla kör omkring i senaste Volvo V90?</p><p></p><p>Sedan finns det förstås andra argument som är relevanta trots att de i sig inte har med krocksäkerhet att göra, typ miljö, ekonomi mm.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1315167, member: 144594"] Jag får intrycket att man gärna drar gränsen för "lämplig bilstorlek" ungefär vid den bilstorlek man själv har, men det har jag inget belägg för. Typ [I]"Alla med större bilar än min kör omkring på bekostnad av MIN säkerhet!"[/I] - utan att reflektera över att man själv i så fall skor sig på de med ännu mindre bil. Med det resonemanget borde vi som sagt alla köra runt i varsin Messerschmitt, hurra vad krocksäkert... Jake, redan artikelns första mening motsäger flera av dina resonemang och din slutsats: "[B]A bigger, heavier vehicle provides better crash protection than a smaller, lighter one, assuming no other differences between them.[/B] " Den slutsatsen baseras både på krockar med andra fordon och fasta objekt. Frågan vi diskuterar är då hur man ska resonera när en större bil krockar med en mindre - vilket ju nästan alltid kommer att vara fallet såvida inte alla bilar i hela samhället alltid är av exakt samma modell. Alltså en orealistisk irrelevant premiss. Men eftersom större fordon generellt är säkrare (se ovan) vore det [B]minst [/B]lika rimligt att lägga "skulden" för sådan skillnad i säkerhet på den [B]lättare [/B]bilen i "krockparet". Artikeln visar också att dessa skillnader har blivit allt mindre pga utveckling av krocksäkerhet hos bilar av alla storlekar. Sen kan man förstås ifrågasätta hela studien men ingen här har presenterat något annat än tyckande och studien ger inga hållpunkter för dina slutsatser. Tror du alltså på allvar att det skulle bli säkrare om alla körde omkring i Fiat Panda (även en modern, någorlunda krocksäker variant) jämfört med om alla kör omkring i senaste Volvo V90? Sedan finns det förstås andra argument som är relevanta trots att de i sig inte har med krocksäkerhet att göra, typ miljö, ekonomi mm. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp