Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1315293" data-attributes="member: 175247"><p>[USER=80520]@RandoScando[/USER]</p><p></p><p>1. Jag är inte pensionär vad det nu skulle ha med den här diskussionen att göra (om jag hade varit det så hade jag varit i Alperna oftare), däremot reser jag mycket utomlands i jobbet.</p><p>2. Jag har inte valt elbil för att den är tung (och inte min fru heller, vi har var sin).</p><p>3. Det var inte du som fick ett ”mental breakdown” och grundlöst anklagade mig för allt möjligt (det var Herr Bultfeber, och det var han som jämförde min ”egoism” med Agent Orange). Däremot så uppfattade jag en viss sådan underton i ett av dina inlägg (jag kan ha haft fel).</p><p>5. Kör man ofta på motorväg eller landsväg och skulle råka ut för en allvarlig trafikolycka, så kan det vara skillnad mellan att gå ur bilen oskadd eller att bli invalidiserad (eller ännu värre), om man kör en rejäl och säker bil jmf med en småbil. Det är viktigt för mig oavsett om jag ska ha fossilbil eller elbil. Har aldrig funnits på kartan att mina familjemedlemmar inte ska åka i en säker bil.</p><p>För knappt två år sedan blev min fru påkörd bakifrån på en landsväg. I den påkörande bilen som var en liten Peugeot satt en pappa och två barn. De fick alla tre åka ambulans till sjukhuset och deras bil kördes till skroten. Min fru klarade sig med lite nacksmärtor och bilen en Passat Kombi blev reparerad och återlämnad till oss.</p><p></p><p>EDIT:</p><p>Jag går inte gärna in i din detaljdiskussion om olika bilars säkerhet eftersom jag kan för lite om det. Håller med om att låg tyngdpunkt (pga batterivikt) är bra för väghållning/stabilitet på ett sätt, men vikten i sig kan också bli ett problem för väggreppet, där däcken måste ha friktion nog i kurvorna för att hålla hela paketet på plats. Jag vet inte hur mycket antisladd/styrsystemen kan kompensera för det. Man ”känner” att man har 2300 kg under sitsen jmf med min förra bil som vägde 1750 kg.</p><p>När det gäller SUV:ar generellt så har jag varit negativ till det tidigare pga de är farligare för gångtrafikanter och även när de kör in i sidan på en vanlig bil, den höga fronten träffar ovanför dörrens skyddsbalk.</p><p>Nu kör jag själv SUV, de flesta elbilar för några år sedan var ju SUV:ar så valet blev så. Konstruktionsmässigt så är det ju lättare att få plats med det 20 cm tjocka batteripaketet om man höjer hela bilen. När det gäller bekvämlighet så är en SUV bättre, men den drar mer energi.</p><p></p><p>Hur som helst så är det roligare att vara för ny teknik än att vara emot. Elbilen är dessutom överlägsen fossilbilen i allt utom långkörning i hög fart. Nackdelarna blir tydligast när man ska köra Autobahn till Alperna. Men det fungerar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1315293, member: 175247"] [USER=80520]@RandoScando[/USER] 1. Jag är inte pensionär vad det nu skulle ha med den här diskussionen att göra (om jag hade varit det så hade jag varit i Alperna oftare), däremot reser jag mycket utomlands i jobbet. 2. Jag har inte valt elbil för att den är tung (och inte min fru heller, vi har var sin). 3. Det var inte du som fick ett ”mental breakdown” och grundlöst anklagade mig för allt möjligt (det var Herr Bultfeber, och det var han som jämförde min ”egoism” med Agent Orange). Däremot så uppfattade jag en viss sådan underton i ett av dina inlägg (jag kan ha haft fel). 5. Kör man ofta på motorväg eller landsväg och skulle råka ut för en allvarlig trafikolycka, så kan det vara skillnad mellan att gå ur bilen oskadd eller att bli invalidiserad (eller ännu värre), om man kör en rejäl och säker bil jmf med en småbil. Det är viktigt för mig oavsett om jag ska ha fossilbil eller elbil. Har aldrig funnits på kartan att mina familjemedlemmar inte ska åka i en säker bil. För knappt två år sedan blev min fru påkörd bakifrån på en landsväg. I den påkörande bilen som var en liten Peugeot satt en pappa och två barn. De fick alla tre åka ambulans till sjukhuset och deras bil kördes till skroten. Min fru klarade sig med lite nacksmärtor och bilen en Passat Kombi blev reparerad och återlämnad till oss. EDIT: Jag går inte gärna in i din detaljdiskussion om olika bilars säkerhet eftersom jag kan för lite om det. Håller med om att låg tyngdpunkt (pga batterivikt) är bra för väghållning/stabilitet på ett sätt, men vikten i sig kan också bli ett problem för väggreppet, där däcken måste ha friktion nog i kurvorna för att hålla hela paketet på plats. Jag vet inte hur mycket antisladd/styrsystemen kan kompensera för det. Man ”känner” att man har 2300 kg under sitsen jmf med min förra bil som vägde 1750 kg. När det gäller SUV:ar generellt så har jag varit negativ till det tidigare pga de är farligare för gångtrafikanter och även när de kör in i sidan på en vanlig bil, den höga fronten träffar ovanför dörrens skyddsbalk. Nu kör jag själv SUV, de flesta elbilar för några år sedan var ju SUV:ar så valet blev så. Konstruktionsmässigt så är det ju lättare att få plats med det 20 cm tjocka batteripaketet om man höjer hela bilen. När det gäller bekvämlighet så är en SUV bättre, men den drar mer energi. Hur som helst så är det roligare att vara för ny teknik än att vara emot. Elbilen är dessutom överlägsen fossilbilen i allt utom långkörning i hög fart. Nackdelarna blir tydligast när man ska köra Autobahn till Alperna. Men det fungerar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp