Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1315465" data-attributes="member: 144594"><p>Liknelse ja, halmdocka nej. Alla liknelser är förenklingar i någon mån. Jag tycker att liknelsen är talande. Hur ska man resonera kring säkerhetsutrustning som riskerar att minska säkerheten för andra som har valt en lägre nivå? Ska man lägga sig på en gemensam lägre nivå, med lägre säkerhet för båda, så att ingen kan bli beskylld för att öka sin säkerhet på andras bekostnad? Eller sträva efter en gemensam högre nivå, med högre säkerhet för alla?</p><p></p><p>Bilarna är tyngre idag än när man körde runt i "hundkojor", Citroen 2CV och Fiat 500, och det beror mycket på de säkerhetshöjande konstruktioner som också väger. Är det jakes och Randos fel om de blir påkörda av en farbror i en sådan klen bil och han skadar sig mer (jämfört med om han kört på sin granne i likadan bil), när de sitter sina betydligt tyngre ljusgröna Nissan Leaf? Jag tycker inte det. </p><p></p><p>[ATTACH=full]37476[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1315465, member: 144594"] Liknelse ja, halmdocka nej. Alla liknelser är förenklingar i någon mån. Jag tycker att liknelsen är talande. Hur ska man resonera kring säkerhetsutrustning som riskerar att minska säkerheten för andra som har valt en lägre nivå? Ska man lägga sig på en gemensam lägre nivå, med lägre säkerhet för båda, så att ingen kan bli beskylld för att öka sin säkerhet på andras bekostnad? Eller sträva efter en gemensam högre nivå, med högre säkerhet för alla? Bilarna är tyngre idag än när man körde runt i "hundkojor", Citroen 2CV och Fiat 500, och det beror mycket på de säkerhetshöjande konstruktioner som också väger. Är det jakes och Randos fel om de blir påkörda av en farbror i en sådan klen bil och han skadar sig mer (jämfört med om han kört på sin granne i likadan bil), när de sitter sina betydligt tyngre ljusgröna Nissan Leaf? Jag tycker inte det. [ATTACH type="full" alt="1739185693642.webp"]37476[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp