Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1315845" data-attributes="member: 175247"><p>Njae, i alla inlägg som jag har skrivit om elbilar här på forumet (och det är ganska många), så var det här nog första gången jag nämnde vikten på elbilar som en fördel, tror jag. Jag har skrivit så mycket om alla andra fördelar när jag har propagerat för att välja elbil. Nu tog jag bara i fallet med just det inlägget ett exempel beträffande trafiksäkerhet, så var och en får dra sina egna slutsatser.</p><p></p><p>Kanske, den lär inte välta så lätt.</p><p>Om elbilar har bättre väghållning och säkerhet genom det jmf med en motsvarande fossilbil vet jag inte. Rent teoretiskt behöver den om den väger 25% mer, även 25% mer friktion mot underlaget, en kombination av däckyta och tyngd på däcken. Och så handlar det naturligtvis också om viktfördelningen på hjulaxlarna, elbilar har förhållandevis mer vikt på bakaxeln. Har för mig att Ford Mustang Mach-E klarade sig väldigt dåligt i det klassiska ”älg-testet”.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1315845, member: 175247"] Njae, i alla inlägg som jag har skrivit om elbilar här på forumet (och det är ganska många), så var det här nog första gången jag nämnde vikten på elbilar som en fördel, tror jag. Jag har skrivit så mycket om alla andra fördelar när jag har propagerat för att välja elbil. Nu tog jag bara i fallet med just det inlägget ett exempel beträffande trafiksäkerhet, så var och en får dra sina egna slutsatser. Kanske, den lär inte välta så lätt. Om elbilar har bättre väghållning och säkerhet genom det jmf med en motsvarande fossilbil vet jag inte. Rent teoretiskt behöver den om den väger 25% mer, även 25% mer friktion mot underlaget, en kombination av däckyta och tyngd på däcken. Och så handlar det naturligtvis också om viktfördelningen på hjulaxlarna, elbilar har förhållandevis mer vikt på bakaxeln. Har för mig att Ford Mustang Mach-E klarade sig väldigt dåligt i det klassiska ”älg-testet”. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp