Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1315857" data-attributes="member: 144594"><p>Det är kanske en orsak till att elbilar oftast är bakhjulsdrivna? Plus att de många hästkrafterna (ofta uppåt 250+) gör sig bäst på bakhjulen.</p><p></p><p>Tidigare har det ju setts som en utveckling av säkerheten när till slut nästan alla vanliga bilar, t o m BMW blev framhjulsdrivna.</p><p></p><p>Jag tycker att vår Enyaq känns litet.. tung, även om där finns gott om vridmoment och kraft. Den inbjuder till en sorts lugn och majestätisk körning, vilket kanske är bra. Undviker att använda de där hästkrafterna (ca 280...) och vridmomentet i kurvor och rondeller men bra att ha vid omkörningar på rakare sträckor.</p><p></p><p>PS. Edit: Jag är inte alls säker på det där med den lägre tyngdpunkten. Instämmer i att det är bra i sig, allt annat lika dvs om det gäller omfördelning av samma vikt. Men här talar vi ju om att man lägger till ett mycket tungt batteri i botten... Tänker att det vid en olycka under kurvtagning snarare kan öka risken att bilen börjar rolla. Finns det några IRL-undersökningar som stöder det ena eller det andra?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1315857, member: 144594"] Det är kanske en orsak till att elbilar oftast är bakhjulsdrivna? Plus att de många hästkrafterna (ofta uppåt 250+) gör sig bäst på bakhjulen. Tidigare har det ju setts som en utveckling av säkerheten när till slut nästan alla vanliga bilar, t o m BMW blev framhjulsdrivna. Jag tycker att vår Enyaq känns litet.. tung, även om där finns gott om vridmoment och kraft. Den inbjuder till en sorts lugn och majestätisk körning, vilket kanske är bra. Undviker att använda de där hästkrafterna (ca 280...) och vridmomentet i kurvor och rondeller men bra att ha vid omkörningar på rakare sträckor. PS. Edit: Jag är inte alls säker på det där med den lägre tyngdpunkten. Instämmer i att det är bra i sig, allt annat lika dvs om det gäller omfördelning av samma vikt. Men här talar vi ju om att man lägger till ett mycket tungt batteri i botten... Tänker att det vid en olycka under kurvtagning snarare kan öka risken att bilen börjar rolla. Finns det några IRL-undersökningar som stöder det ena eller det andra? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp