Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1320377" data-attributes="member: 175247"><p>När det gäller elbil till norska fjällen så behöver man inte vara orolig, mycket bra laddinfrastruktur där. Och mindre tidsförluster jmf med tyska Autobahn till Alperna, eftersom man håller lägre hastighet i Norden och det blir längre etapper och färre laddstopp.</p><p>Har gjort fyra Norgeresor med elbil.</p><p>Och svenska fjällen är ju ändå ointressant för oss skåningar. <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p></p><p>Man lär sig känna sin bil, och får bra koll på läget efter ett tag. Jag kör ner till 5-10% innan laddning och då dunkar den igång på max laddeffekt.</p><p>För planering använder jag ChargeFinder som jag tycker är det bästa verktyget.</p><p></p><p>Att ha en time-slot långt bort med en elbil har sina nackdelar (t ex hinna med Travemünde färjan). Bättre då med hemresa via Puttgarden där det går färjor hela tiden (eller Rostock om man har en del ”luft” i planeringen).</p><p>Det går inte bara att brassa på i 170 under några timmar som tidigare för att köra in tid.</p><p>En Livigno körning på 1400 km på en dag gör jag aldrig mer om….<img class="smilie smilie--emoji" alt="😓" src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f613.png" title="Downcast face with sweat :sweat:" data-shortname=":sweat:" loading="lazy" width="64" height="64" /></p><p></p><p>Har jag aldrig råkat ut för.<img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f914.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":unsure:" title="Unsure :unsure:" data-smilie="24"data-shortname=":unsure:" /></p><p></p><p>Så är det.</p><p></p><p><img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f44d.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt="(y)" title="Thumbs up (y)" data-smilie="22"data-shortname="(y)" /></p><p></p><p>Har jag inte heller råkat ut för.<img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f914.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":unsure:" title="Unsure :unsure:" data-smilie="24"data-shortname=":unsure:" /></p><p>Kör EnBW i Tyskland och betalar € 0,39-/kWh.</p><p></p><p>Ja, det är ett problem.</p><p>Bästa sättet att undvika det är att bara åka på skidvinterresor då det inte finns några insekter i luften som mögar ner vindrutan.<img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p>Toaletter finns ju på alla laddstationer, så det problemet förstår jag inte.<img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f914.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":unsure:" title="Unsure :unsure:" data-smilie="24"data-shortname=":unsure:" /></p><p></p><p>Grovplan från början, och sedan etappvis planering. Sköts bäst med ChargeFinder appen medan man pausar vid varje laddstopp. Blir rutin efter ett tag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1320377, member: 175247"] När det gäller elbil till norska fjällen så behöver man inte vara orolig, mycket bra laddinfrastruktur där. Och mindre tidsförluster jmf med tyska Autobahn till Alperna, eftersom man håller lägre hastighet i Norden och det blir längre etapper och färre laddstopp. Har gjort fyra Norgeresor med elbil. Och svenska fjällen är ju ändå ointressant för oss skåningar. ;) Man lär sig känna sin bil, och får bra koll på läget efter ett tag. Jag kör ner till 5-10% innan laddning och då dunkar den igång på max laddeffekt. För planering använder jag ChargeFinder som jag tycker är det bästa verktyget. Att ha en time-slot långt bort med en elbil har sina nackdelar (t ex hinna med Travemünde färjan). Bättre då med hemresa via Puttgarden där det går färjor hela tiden (eller Rostock om man har en del ”luft” i planeringen). Det går inte bara att brassa på i 170 under några timmar som tidigare för att köra in tid. En Livigno körning på 1400 km på en dag gör jag aldrig mer om….😓 Har jag aldrig råkat ut för.:unsure: Så är det. (y) Har jag inte heller råkat ut för.:unsure: Kör EnBW i Tyskland och betalar € 0,39-/kWh. Ja, det är ett problem. Bästa sättet att undvika det är att bara åka på skidvinterresor då det inte finns några insekter i luften som mögar ner vindrutan.;) Toaletter finns ju på alla laddstationer, så det problemet förstår jag inte.:unsure: Grovplan från början, och sedan etappvis planering. Sköts bäst med ChargeFinder appen medan man pausar vid varje laddstopp. Blir rutin efter ett tag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen
Tillbaka
Topp