[Artikel] Freeride testar: Idre Himmelfjäll

Redaktionen

Aktiv medlem

Häng med när Emma Lerider Harrysson tillsammans med filmaren Rickard Croy testar Idre Himmelfjäll, Sveriges första nya skidort på 30 år. Vi får se krispiga carvingsvängar i Fridabranten, backen uppkallad efter alpinstjärnan Frida Hansdotter.

Läs hela artikeln:

MnO

Aktiv medlem
Stället har säkerligen potential att bli ett familjeparadis för de som inte gillar branter och skidåkarmässiga utmaningar utan mest vill ha lite feel-good-vistelse i fjällmiljö. Man ska inte underskatta storleken på den målgruppen. Men något skidberg av rang är det knappast.

zel

Medlem
Det blir en alternativ till Idre, Romme, Vemdalen etc. Bra att sprida sportlovsköena lite mer :)

pd

Aktiv medlem
Det är ju jättebra att konkurrensen om det stora och lukrativa familje-feel-good-segmentet ökar så att orter som faktiskt har skidberg av rang kan öka sin nischning mot andra kundsegment.

MnO

Aktiv medlem
Det är ju jättebra att konkurrensen om det stora och lukrativa familje-feel-good-segmentet ökar så att orter som faktiskt har skidberg av rang kan öka sin nischning mot andra kundsegment.
Ja, det är som sagt en stor målgrupp. Gissningsvis skulle en barnfamilj med ett antal barn i 5-12-års-åldern ha en riktigt trevlig vintervecka där.

jpu

Ny medlem
Bodde i Idre Himmelfjäll förra veckan, fyra vuxna och fyra barn 9-11 år. Fantastisk stuga och fin miljö. Men skidåkningsmässigt en hel del övrigt att önska.
Vi åkte ca en timme i Himmelfjäll resten av veckan åkte vi i Idre Fjäll..

Oändliga knapp/släpliftar upp till toppen som bara ledde till väldigt smala transportsträckor (kallas pister), extremt dåligt skyltat, skoterspår i de redan smala pisterna osv.
Tyvärr känns det hela väldigt ofärdigt och jag fick lite ont i magen för alla investerares skull ... Men som sagt det är helt nytt och alla är vi barn i början - men just nu är Himmelfjälls största styrka närheten till Idre.

MnO

Aktiv medlem
Bodde i Idre Himmelfjäll förra veckan, fyra vuxna och fyra barn 9-11 år. Fantastisk stuga och fin miljö. Men skidåkningsmässigt en hel del övrigt att önska.
Vi åkte ca en timme i Himmelfjäll resten av veckan åkte vi i Idre Fjäll..

Oändliga knapp/släpliftar upp till toppen som bara ledde till väldigt smala transportsträckor (kallas pister), extremt dåligt skyltat, skoterspår i de redan smala pisterna osv.
Tyvärr känns det hela väldigt ofärdigt och jag fick lite ont i magen för alla investerares skull ... Men som sagt det är helt nytt och alla är vi barn i början - men just nu är Himmelfjälls största styrka närheten till Idre.
Finns det någon form av berg att jobba med? I alla filmer jag har sett hittills verkar ju mer än halva tiden spenderas med skating. En tödag med lite dåligt glid där och det förefaller bli en hel del stakande.

mkII

Ny medlem
Jag turade upp på baksidan förra veckan och åkte lite i skogen samt en av dom inte än färdiga backarna. Det är ju inte mycket fallhöjd att snacka om direkt. De oöppnade backarna är tillräckligt mycket lutning för att man inte ska behöva skata och kändes hyggligt breda men det blir korta åk.

termons

Aktiv medlem
Härlig energi i reportaget. Bra jobbat.

Angående barnfamiljerna blir man nog orolig om huruvida barnen lär sig åka eller staka i backarna. Är väl ganska safe, många som uppskattar det också.

Pillard

Aktiv medlem
Då vi har en egen stuga på fjället några mil rakt norrut från Himmelsfjäll har jag passerat där mer än en gång. Jag måste villigt erkänna att jag sen projektet ens började har varit säker på att det aldrig kommer att bli av på grund av att det inte finns några som helst rimliga förutsättningar för vettig skidåkning på platsen. Efter att ha sett det här har jag inte ändrat uppfattning. När man kan få betydligt bättre åkning i Romme (ca halvvägs till Idre från Östergötland och mindre än halvvägs från Stockholm) så har jag enormt svårt att förstå vilka det är som ska köra hela vägen genom Dalarna från Borlänge och till Idre. Idre fjäll däremot har ju allt det som Idre Himmelsfjäll har och dessutom bättre röda/svarta pister än Romme. Där förstår jag poängen med att resa längre.

Min snabbanalys är att man blivit så förblindad av alla planer för Städjan att man liksom körde på där man kunde till slut bara för att man vill bygga nånting. Städjan hade ju däremot kunnat bli en fantastisk anläggning som dessutom kunnat byggas samman med Idre Fjäll och Fjätervålen. Det hade kunnat konkurrera om Sveriges bästa helhetsskidort med Åre tom.

Sen en kommentar till Freeride också. Jättebra med tester av skidorter och jag förstår att man säkert låter anläggningen stå för lite liftkort, logi osv när man är där och testar. Men ta för guds skull inte betalt för recensioner. Tramsnivån är ju bortom all räddning här.

zerode

Aktiv medlem
Jag var där igår och jobbade, och det var en trevlig anläggning, alla jag mötte var positiva glada och trevliga, vilket inte alltid är vanligt.
De man pratade med som var där och åkte var oxå positiva, visst någon tyckte det var lite svårt att få fart, men generellt bra gensvar från dem

Men, man måste ta det för vad det är, det är en anläggning för barnfamiljer och folk som vill ha en enklare skidåkning, kollar man inte upp det innan man åker dit så kan man nog bli besviken.

Ja, jag käkade även lunch på Freds foodcourt, och det är verkligen att rekommendera, fisktacon är riktigt bra. Käkade även där i torsdagskväll när jag kom dit, och bor man i Himmelsfjäll eller i Idre så bör man ta en tur dit, väl värt ett besök alltså

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp