[Artikel] Freerides köldguide

Redaktionen

Aktiv medlem
Få sporter är så väderberoende som skidåkning. Antingen är det för varmt, för kallt eller så regnar det. Att ha rätt kläder är nödvändigt för att kunna njuta av skidåkningen. Freeride presenterar därför en köldguide där vi vägleder hur du bäst skall

Läs hela artikeln:

Bästa tipset är att inte tvätta bort kroppens eget fett. Ska det duschas/rakas/tvagas så gör det kvällen innan du ska ut i kyla, inte samma morgon.

- Byt till torra strumpor/ lager 1 tröja vid behov.
- Söt varm dryck.
- "Pingvinen" ,funkar alltid för kalla händer.
- Vid tur/ hike, klä dig "kallt" nästan för kallt, man blir riktigt varm.

Annars bra tips från Gurchan och även i artikeln.

Håller med, Primaloft är bland det bästa som hänt på klädfronten. Har bytt ut allt dun, och det värmer bra trots att det blir vått - torkar dessutom reptilsnabbt

Jag såg inte i artikeln något om att ju kallare det är desto viktigare är det att ha så lite hud (oskyddad yta) av kroppen exponerad för väder och vind. Därför rekommenderar jag en balaklava ("rånarluva") under hjälmen som kan dras ner över ansiktet vid behov. Bäst är såklart om luvan har hål även för munnen och inte bara för ögonen.

1. Ta med ett par extra strumpor ut och byt när du åker gondol eller kabin. Tar en minut och helt plötsligt har du nya fötter. Även om det är -15°C i gondolen och det inte känns en dugg kul att ta upp fötterna får man igen obehaget innan liften är framme!

Hur är det med silke i underställ? Såg sådant för några år sedan men det verkar inte så vanligt längre? Sas vara väldigt bra m.a.p på värme och fukttransport. Nackdelen var att det gärna tappade formen. Luktar silke?

Men det där att ull värmer när det är kallt är en myt som inte blir sannare för att den upprepas!

Det finns ull silke blandning i damunderställ , riktigt bra. Är det riktigt kallt har jag det under sedan ett lager merinoull underställ . Finns ju i olika tjocklekar. Jag har alltid ett byte skidhandskar , svettas om händerna även när det är kallt. Lotta

En tjock fleece är efter min erfarenhet kanon som andralager. Sen är det ju ett.måste att ta ur inneskon om man har ett par pjäxor som läcker eller om man svettas i skon. Annars blir det isklumpar på fötterna :-) /P

Fryser man om fötterna kan man sätta pjäxorna i gåläge vid liftåkning och motionera vristen. Då ökar cirkulationen i foten och tårna rejält.

Tillbaka
Topp