Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] GORE-TEX Pro uppdateras – nytt ePE-membran utan PFAS
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1326626" data-attributes="member: 60010"><p>Vad jag förstått när jag läst kring ämnet så finns det skäl till att det nya membranet är mer värmekänsligt och därför blir DWR behandlingen sämre och går ur betydligt snabbare för man inte kan värma in det ordentligt. Det gör att yttertyget blir fyllt med vatten (både för att det inte avvisar vattnet lika bra från början och för att det går bort snabbare) vilket effektivt stoppar andningen genom jackan.</p><p></p><p>Sen verkar membranet i sig vara sämre på att andas.</p><p></p><p>Huruvida det släpper genom vatten mer än tidigare är inget jag lyckats få ett definitivt svar kring.</p><p></p><p>Jag brukar tänka såhär. Är det något jag använder relativt sällan och jag tänker behålla under en lång tid (regnjacka för vandring ex) så brukar giftigt = bättre. Detta då det normalt har bättre funktion och har längre livslängd.</p><p></p><p>För saker jag har ofta och inte behåller så lång tid (ett par strumpor ex) så är mindre gift = bättre.</p><p></p><p>När det kommer till vandring och fiske i vildmarken är det för mig viktigt med kläder som håller vattnet ute. När det kommer till skidåkning sker det oftast i minusgrader och där man åker hem varje dag. Då är det inte lika viktigt rent säkerhetsmässigt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1326626, member: 60010"] Vad jag förstått när jag läst kring ämnet så finns det skäl till att det nya membranet är mer värmekänsligt och därför blir DWR behandlingen sämre och går ur betydligt snabbare för man inte kan värma in det ordentligt. Det gör att yttertyget blir fyllt med vatten (både för att det inte avvisar vattnet lika bra från början och för att det går bort snabbare) vilket effektivt stoppar andningen genom jackan. Sen verkar membranet i sig vara sämre på att andas. Huruvida det släpper genom vatten mer än tidigare är inget jag lyckats få ett definitivt svar kring. Jag brukar tänka såhär. Är det något jag använder relativt sällan och jag tänker behålla under en lång tid (regnjacka för vandring ex) så brukar giftigt = bättre. Detta då det normalt har bättre funktion och har längre livslängd. För saker jag har ofta och inte behåller så lång tid (ett par strumpor ex) så är mindre gift = bättre. När det kommer till vandring och fiske i vildmarken är det för mig viktigt med kläder som håller vattnet ute. När det kommer till skidåkning sker det oftast i minusgrader och där man åker hem varje dag. Då är det inte lika viktigt rent säkerhetsmässigt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] GORE-TEX Pro uppdateras – nytt ePE-membran utan PFAS
Tillbaka
Topp