Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] GORE-TEX Pro uppdateras – nytt ePE-membran utan PFAS
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1326661" data-attributes="member: 80520"><p>Membranet eller tyget? Utan PFAS i DWRen kommer det nog dröja en stund innan man hittar nånting som funkar lika bra som PFAS för vattenavstötande behandlingar till tyg (om man nånsin gör det), men det finns gott om membran som fungerar lika bra som PFAS-membran.</p><p></p><p>Jag brukar tänka såhär - vid högintesiva aktiviteter (skidturande, löpning eller vad det nu är) kommer jag hålla mig varm oavsett i en softshell eller motsvarande oavsett. Vid lågintensiv aktivitet, som t ex vandring, finns det produkter som är bättre på att vara vattentäta än kläder med PFAS-baserad DWR, men som andas sämre - men när det regnar spelar det inte så väldigt stor roll eftersom luftfuktigheten ändå blir så hög på utsidan att det inte är nån enorm fuktgradient att tala om.</p><p></p><p>För liftburen åkning fungerar en hardshelljacka utan DWR eller med en PFAS-fri DWR helt fint.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1326661, member: 80520"] Membranet eller tyget? Utan PFAS i DWRen kommer det nog dröja en stund innan man hittar nånting som funkar lika bra som PFAS för vattenavstötande behandlingar till tyg (om man nånsin gör det), men det finns gott om membran som fungerar lika bra som PFAS-membran. Jag brukar tänka såhär - vid högintesiva aktiviteter (skidturande, löpning eller vad det nu är) kommer jag hålla mig varm oavsett i en softshell eller motsvarande oavsett. Vid lågintensiv aktivitet, som t ex vandring, finns det produkter som är bättre på att vara vattentäta än kläder med PFAS-baserad DWR, men som andas sämre - men när det regnar spelar det inte så väldigt stor roll eftersom luftfuktigheten ändå blir så hög på utsidan att det inte är nån enorm fuktgradient att tala om. För liftburen åkning fungerar en hardshelljacka utan DWR eller med en PFAS-fri DWR helt fint. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] GORE-TEX Pro uppdateras – nytt ePE-membran utan PFAS
Tillbaka
Topp