Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Ingen nämnd ingen glömd - diskrimineras tjejer av skidbranschen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="peacebone" data-source="post: 1183250" data-attributes="member: 114921"><p>Jag tycker att det behövs lite fler kvinnliga perspektiv i den här debatten. När jag var ett och ett halvt skrek jag tills jag fick prova min storasysters skidor, jag ville hålla på med alla sporter. Och bra var jag också. Istället för att ha en rosa prinsessperiod spelade jag fotboll och klättrade i träd med killarna. Tävlingsmänniska som jag är lade jag stor vikt i att vara bland de bästa något som förändrades i tolvårsåldern. Puberteten slog till.</p><p></p><p>När man har spenderat hela sitt liv med att vinna eller i alla fall känna att man har en chans att vinna är det hårt att helt plötsligt börja förlora, särskilt när man är så ung. Jag tränade mer än någonsin och förlorade mot killar som knappt tränade. Jag lärde mig att jag inte kunde vinna mot killar, i alla fall inte oftast. Det var svårt att acceptera men inget jag kunde göra någonting åt. Det fick mig dock inte att sluta hålla på med sport. Nu går jag in med vetskapen att jag är en kvinna och jag vill prestera mitt bästa utifrån mina förutsättningar. Jag tycker om att vara en kvinna.</p><p></p><p>Sammyboy säger” Okej dom är lättare - Ät mer då och träna dubbelt så mycket. Enkelt.”, jag är 22 år, har inte haft ett ”normalt” jobb på snart tre år för att kunna tillbringa varje dag på berget eller i vattnet, jag är väldigt vältränad och hälsosam. När jag har haft som mest muskler har jag vägt 67 kg till mina 169 cm, aldrig mer. Hur mycket är normalvikten för en vältränad man? Jag gissar att det är betydligt mer och jag tränar så mycket jag anser är möjligt för ett hälsosamt liv. Är det meningen att jag ska vara tjock och övertränad för att inte att riskera att skada mig på tävling?</p><p></p><p>De manliga kommentarerna fortsätter, la_grave säger ”Vad gäller utrustningen möter den efterfrågan. Återigen kan man tycka vad man vill om detta (att kvinnor vill ha rosa skidor och jackor med pälskragar) men väljer kollektivet kvinnor den sortens produkter får kollektivet kvinnor skylla sig själva över att det är vad som erbjuds.” om det är det som finns vad ska jag annars köpa? Min kvinnliga kompis skulle köpa pjäxor och försäljaren berättar rakt ut ”mäns pjäxor är gjorda för prestanda medan kvinnors pjäxor är gjorda för komfort” lyckligtvis har hon storlek 39 och kan köpa pjäxor gjorda för män.</p><p></p><p>Jag har små smala 37or och passar som askungen i alla högklackade skor. Mina pjäxor har specialbeställts som extra smala, är två storlekar för små med uppbyggd sula för att mina fötter inte ska vrida sig då jag droppar en klippa. De är glittriga och riktigt fluffiga. Kommer jag in i en skidbutik tas jag direkt till de mjuka, rosa, glittriga tjejskidorna och får tjata mot en ”lilla gumman-attityd” då jag vill köpa ett par skidor för män. Jag måste alltså tjata mig till att få KÖPA något.</p><p></p><p>Det jag vill är inte att män ska bli något annat än de är, jag vill bara ha rättigheten att vara kvinna. Jag vill kunna köpa skidutrustning som är gjord för prestanda, se filmer som är inspirerande med åkning som känns inom räckhåll, se tävlingar där tjejer ses för vad de är och inte som ”sämre än killar”. Jag är en kvinna och jag vill inte vara en man, det går inte heller utan specialingrepp och preparat. </p><p></p><p>Att tjejer inte har samma underhållsvärde som killar håller jag inte med om. Jag skulle gärna se tjejer med kreativ åkning. Jag tror dock att kvinnor ska åka som kvinnor och inte som män. Inte för att vi är sämre utan för att vi är någonting annat, vi är inte män. Kvinnors åkning måste få möjligheten att utvecklas som just kvinnlig åkning. Med kreativitet, stil och skidglädje skulle jag tycka att det vara roligare att se på än feta linjer och oproportionerligt stora hopp och jag tror inte att jag är ensam om det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="peacebone, post: 1183250, member: 114921"] Jag tycker att det behövs lite fler kvinnliga perspektiv i den här debatten. När jag var ett och ett halvt skrek jag tills jag fick prova min storasysters skidor, jag ville hålla på med alla sporter. Och bra var jag också. Istället för att ha en rosa prinsessperiod spelade jag fotboll och klättrade i träd med killarna. Tävlingsmänniska som jag är lade jag stor vikt i att vara bland de bästa något som förändrades i tolvårsåldern. Puberteten slog till. När man har spenderat hela sitt liv med att vinna eller i alla fall känna att man har en chans att vinna är det hårt att helt plötsligt börja förlora, särskilt när man är så ung. Jag tränade mer än någonsin och förlorade mot killar som knappt tränade. Jag lärde mig att jag inte kunde vinna mot killar, i alla fall inte oftast. Det var svårt att acceptera men inget jag kunde göra någonting åt. Det fick mig dock inte att sluta hålla på med sport. Nu går jag in med vetskapen att jag är en kvinna och jag vill prestera mitt bästa utifrån mina förutsättningar. Jag tycker om att vara en kvinna. Sammyboy säger” Okej dom är lättare - Ät mer då och träna dubbelt så mycket. Enkelt.”, jag är 22 år, har inte haft ett ”normalt” jobb på snart tre år för att kunna tillbringa varje dag på berget eller i vattnet, jag är väldigt vältränad och hälsosam. När jag har haft som mest muskler har jag vägt 67 kg till mina 169 cm, aldrig mer. Hur mycket är normalvikten för en vältränad man? Jag gissar att det är betydligt mer och jag tränar så mycket jag anser är möjligt för ett hälsosamt liv. Är det meningen att jag ska vara tjock och övertränad för att inte att riskera att skada mig på tävling? De manliga kommentarerna fortsätter, la_grave säger ”Vad gäller utrustningen möter den efterfrågan. Återigen kan man tycka vad man vill om detta (att kvinnor vill ha rosa skidor och jackor med pälskragar) men väljer kollektivet kvinnor den sortens produkter får kollektivet kvinnor skylla sig själva över att det är vad som erbjuds.” om det är det som finns vad ska jag annars köpa? Min kvinnliga kompis skulle köpa pjäxor och försäljaren berättar rakt ut ”mäns pjäxor är gjorda för prestanda medan kvinnors pjäxor är gjorda för komfort” lyckligtvis har hon storlek 39 och kan köpa pjäxor gjorda för män. Jag har små smala 37or och passar som askungen i alla högklackade skor. Mina pjäxor har specialbeställts som extra smala, är två storlekar för små med uppbyggd sula för att mina fötter inte ska vrida sig då jag droppar en klippa. De är glittriga och riktigt fluffiga. Kommer jag in i en skidbutik tas jag direkt till de mjuka, rosa, glittriga tjejskidorna och får tjata mot en ”lilla gumman-attityd” då jag vill köpa ett par skidor för män. Jag måste alltså tjata mig till att få KÖPA något. Det jag vill är inte att män ska bli något annat än de är, jag vill bara ha rättigheten att vara kvinna. Jag vill kunna köpa skidutrustning som är gjord för prestanda, se filmer som är inspirerande med åkning som känns inom räckhåll, se tävlingar där tjejer ses för vad de är och inte som ”sämre än killar”. Jag är en kvinna och jag vill inte vara en man, det går inte heller utan specialingrepp och preparat. Att tjejer inte har samma underhållsvärde som killar håller jag inte med om. Jag skulle gärna se tjejer med kreativ åkning. Jag tror dock att kvinnor ska åka som kvinnor och inte som män. Inte för att vi är sämre utan för att vi är någonting annat, vi är inte män. Kvinnors åkning måste få möjligheten att utvecklas som just kvinnlig åkning. Med kreativitet, stil och skidglädje skulle jag tycka att det vara roligare att se på än feta linjer och oproportionerligt stora hopp och jag tror inte att jag är ensam om det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Ingen nämnd ingen glömd - diskrimineras tjejer av skidbranschen?
Tillbaka
Topp