Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Jacob Wester tagen av stor lavin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Schwimp" data-source="post: 1291602" data-attributes="member: 93522"><p>Jag är rätt så jävla säker att Jacob och Sofia inte har som mål att få folk att återskapa hans åkning. Det skall inte inspirera till farligt beteende. Det ska upplysa om vad någon som bemästrat sin passion kan åstadkomma med den mänskliga kroppen och två plankor under foten.</p><p></p><p>Spola bak klockan 50 år så hade ingen människa i världen ens kunna tänka tanken att ta sig nerför ett berg på det sättet Jacob gör idag. Det är inspirerande för mig iaf.</p><p></p><p>Han väljer att ta risken i hornen och visar vem det är som är bossen med hjälp av sina färdigheter på skidor, bergskunskapen att ens komma till de platser han åker på samt den mentala styrkan som krävs för att inte bli paralyserad utav risken. Han lyckas överkomma faran och gör något spektakulärt utav de hela.</p><p></p><p>Att argumentera emot att någon skall få visa sin talang och livsverk bara för att någon skulle få för sig att kopiera de är bara helt bisarrt.</p><p></p><p>Det är ju inte direkt så att han gjort en tutorial i stil med "How to ride in avalanche prone conditions" där han visar stegen som någon helt utan erfarenhet senare skall återskapa.</p><p></p><p>Ska vi sluta med allting som kan innehåla osynliga risker i samhället?</p><p>Sluta ät godis, du kan få diabetes.</p><p>Sluta gå på trottaren nära vägen, det kan komma en bil och köra på dig.</p><p>Sluta promenera i skogen, det kan vara en jägare 1 km bort som siktar på ett rådjur men råkar pricka dig istället.</p><p></p><p>Angående exemplet som nämndes tidigare att en 17åring på sin första säsong blir meddragen i en lavin efter ett stort dump är så klart otroligt hemskt. Men hur kan det vara någon annans fel än just 17åringen som valde att åka där han gjorde är något jag inte begriper. Om man är skidintresserad nog att se på Jacobs och Nikolais content och har dom som förebilder så vet man om att laviner finns och att det är något man ska ta på högt allvar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Schwimp, post: 1291602, member: 93522"] Jag är rätt så jävla säker att Jacob och Sofia inte har som mål att få folk att återskapa hans åkning. Det skall inte inspirera till farligt beteende. Det ska upplysa om vad någon som bemästrat sin passion kan åstadkomma med den mänskliga kroppen och två plankor under foten. Spola bak klockan 50 år så hade ingen människa i världen ens kunna tänka tanken att ta sig nerför ett berg på det sättet Jacob gör idag. Det är inspirerande för mig iaf. Han väljer att ta risken i hornen och visar vem det är som är bossen med hjälp av sina färdigheter på skidor, bergskunskapen att ens komma till de platser han åker på samt den mentala styrkan som krävs för att inte bli paralyserad utav risken. Han lyckas överkomma faran och gör något spektakulärt utav de hela. Att argumentera emot att någon skall få visa sin talang och livsverk bara för att någon skulle få för sig att kopiera de är bara helt bisarrt. Det är ju inte direkt så att han gjort en tutorial i stil med "How to ride in avalanche prone conditions" där han visar stegen som någon helt utan erfarenhet senare skall återskapa. Ska vi sluta med allting som kan innehåla osynliga risker i samhället? Sluta ät godis, du kan få diabetes. Sluta gå på trottaren nära vägen, det kan komma en bil och köra på dig. Sluta promenera i skogen, det kan vara en jägare 1 km bort som siktar på ett rådjur men råkar pricka dig istället. Angående exemplet som nämndes tidigare att en 17åring på sin första säsong blir meddragen i en lavin efter ett stort dump är så klart otroligt hemskt. Men hur kan det vara någon annans fel än just 17åringen som valde att åka där han gjorde är något jag inte begriper. Om man är skidintresserad nog att se på Jacobs och Nikolais content och har dom som förebilder så vet man om att laviner finns och att det är något man ska ta på högt allvar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Jacob Wester tagen av stor lavin
Tillbaka
Topp