Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Konstgjord lunga i ryggsäcken ökar dina chanser att överleva – vinner ISPO award
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1268319" data-attributes="member: 144594"><p>Funderingar från läktaren - jag äger ingen sådan men en del existerande lavinryggsäckar använder väl komprimerad luft? Jag gissar att det bästa kanske vore att som du säger kombinera en airbag med en "konstgjord lunga" som i artikeln, när det nu finns fungerande system. Men :</p><p>Kunde man använda luften i airbagen efter att den blåsts upp och "gjort sitt" i form av lyftkraft? En icke-andfådd person andas minst 6 liter luft per minut (och en som just blivit begravd i en lavin säkert mycket mer) så det går ju åt en del luft.</p><p> </p><p>Men eftersom normal luft innehåller 20% syre och vanlig utandningsluft ca 15% så skulle syrgasen i airbagen räcka längre än man först kunde tro - men problemet är att där snabbt blir för mycket CO2. Det problemet skulle man kunna minska med hjälp av nedanstående princip:</p><p>[URL unfurl="true"]https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_scrubber[/URL]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1268319, member: 144594"] Funderingar från läktaren - jag äger ingen sådan men en del existerande lavinryggsäckar använder väl komprimerad luft? Jag gissar att det bästa kanske vore att som du säger kombinera en airbag med en "konstgjord lunga" som i artikeln, när det nu finns fungerande system. Men : Kunde man använda luften i airbagen efter att den blåsts upp och "gjort sitt" i form av lyftkraft? En icke-andfådd person andas minst 6 liter luft per minut (och en som just blivit begravd i en lavin säkert mycket mer) så det går ju åt en del luft. Men eftersom normal luft innehåller 20% syre och vanlig utandningsluft ca 15% så skulle syrgasen i airbagen räcka längre än man först kunde tro - men problemet är att där snabbt blir för mycket CO2. Det problemet skulle man kunna minska med hjälp av nedanstående princip: [URL unfurl="true"]https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_scrubber[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Konstgjord lunga i ryggsäcken ökar dina chanser att överleva – vinner ISPO award
Tillbaka
Topp