Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Köpguide: Att välja rätt pjäxor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tallhage" data-source="post: 1243888" data-attributes="member: 43178"><p>Precis. Och om man då mäter avstånd mellan hälen och bakdelen av skalet (när man har tårna längst fram) så kan man få mycket mer exakta indikationer på hur en pjäxa passar och också ha det som utgångspunkt för hur man själv är som åkare eller vad man kommer att använda pjäxan till.</p><p></p><p></p><p></p><p>Mina små fötter är exempelvis ca 25,5 cm långa. Jag har en pjäxa för ren piståkning och en turpjäxa och där har jag gjort lite olika val. För min pistpjäxa har jag valt 24,5 och det skalet mäter nästan 26,0 cm invändigt så jag har 15 millimeter mellan häl och skal. Det ger mig någonting som ligger mellan en race-fit och en performance fit. För min turpjäxa däremot har jag valt att "gå upp en storlek" till 25,5 för att ha lite mer utrymme när jag turar och kanske knäpper upp pjäxan desto mer. Om jag minns rätt har jag strax under 25 mm mellan häl och skal i den. Enligt det jag fått lära mig om boot fitting så skulle det klassas som en turistpassform. Det är kanske inte riktigt där jag borde ligga men när jag turar med lättare pin-bindning och åker inte lika hårt som när jag bränner pist så det funkar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tallhage, post: 1243888, member: 43178"] Precis. Och om man då mäter avstånd mellan hälen och bakdelen av skalet (när man har tårna längst fram) så kan man få mycket mer exakta indikationer på hur en pjäxa passar och också ha det som utgångspunkt för hur man själv är som åkare eller vad man kommer att använda pjäxan till. Mina små fötter är exempelvis ca 25,5 cm långa. Jag har en pjäxa för ren piståkning och en turpjäxa och där har jag gjort lite olika val. För min pistpjäxa har jag valt 24,5 och det skalet mäter nästan 26,0 cm invändigt så jag har 15 millimeter mellan häl och skal. Det ger mig någonting som ligger mellan en race-fit och en performance fit. För min turpjäxa däremot har jag valt att "gå upp en storlek" till 25,5 för att ha lite mer utrymme när jag turar och kanske knäpper upp pjäxan desto mer. Om jag minns rätt har jag strax under 25 mm mellan häl och skal i den. Enligt det jag fått lära mig om boot fitting så skulle det klassas som en turistpassform. Det är kanske inte riktigt där jag borde ligga men när jag turar med lättare pin-bindning och åker inte lika hårt som när jag bränner pist så det funkar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Köpguide: Att välja rätt pjäxor
Tillbaka
Topp