Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Krönika: När ska skidbranschen ta sitt miljöansvar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="termons" data-source="post: 1244894" data-attributes="member: 46857"><p>Hmm. Hyckleri känns det som. Bra att du förstår att ni är en rätt homogen grupp som har en stabil ekonomi och bergen runt hörnet. Man kan ju också tycka att britterna kunde låta bli att åka skidor pga. förhållandena inte är så bra där (det har förespråkats på detta forum)</p><p></p><p>Ingen har något imot att någon gör grejor i bioplast om det är en miljövänlig process. Mycket viktigare för de flesta är pris, funktion, hållbarhet, utseende.</p><p></p><p>Har funderat litet på elbil. Inte möljigt nu med de behov jag har. Samtidigt kommer jag inte runt tanken att det bästa ur miljö pespektiv skulle vara att fortsätta att serva min nuvarande 10 år gamla dieselbil bra och köra minst tio år till med den. Väldigt praktiskt. Den här tanken skulle jag vilja ha bra argument emot.</p><p></p><p> Finlands största tidning Helsingin sanomat publicerade idag ett reportage om att köra elbil från Helsingfors till Nordkapp i höst/vinter förhållanden. Drift kostnaderna blev lika stor som med motsvarand bensinbil och betydligt dyrare än med dieselbil. Resan tog såklart betydligt längre än med förbränningsmotor. Största problemet/orosmomentet på hemresan var att en laddnings station inte ville fungera och det såg ut som om de skulle vara tvungna att spendera natten i bilen och sedan bärga bilen till närmaste laddningställe på morgonen.</p><p></p><p> Helt ok för mig att man slutar tillverka förbrännings motorer om man tror att det går att ordna med någon alternativ teknik miljövänligt. Vad jag har förståt så är inte elbil riktigt lösningen ännu?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="termons, post: 1244894, member: 46857"] Hmm. Hyckleri känns det som. Bra att du förstår att ni är en rätt homogen grupp som har en stabil ekonomi och bergen runt hörnet. Man kan ju också tycka att britterna kunde låta bli att åka skidor pga. förhållandena inte är så bra där (det har förespråkats på detta forum) Ingen har något imot att någon gör grejor i bioplast om det är en miljövänlig process. Mycket viktigare för de flesta är pris, funktion, hållbarhet, utseende. Har funderat litet på elbil. Inte möljigt nu med de behov jag har. Samtidigt kommer jag inte runt tanken att det bästa ur miljö pespektiv skulle vara att fortsätta att serva min nuvarande 10 år gamla dieselbil bra och köra minst tio år till med den. Väldigt praktiskt. Den här tanken skulle jag vilja ha bra argument emot. Finlands största tidning Helsingin sanomat publicerade idag ett reportage om att köra elbil från Helsingfors till Nordkapp i höst/vinter förhållanden. Drift kostnaderna blev lika stor som med motsvarand bensinbil och betydligt dyrare än med dieselbil. Resan tog såklart betydligt längre än med förbränningsmotor. Största problemet/orosmomentet på hemresan var att en laddnings station inte ville fungera och det såg ut som om de skulle vara tvungna att spendera natten i bilen och sedan bärga bilen till närmaste laddningställe på morgonen. Helt ok för mig att man slutar tillverka förbrännings motorer om man tror att det går att ordna med någon alternativ teknik miljövänligt. Vad jag har förståt så är inte elbil riktigt lösningen ännu? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Krönika: När ska skidbranschen ta sitt miljöansvar?
Tillbaka
Topp