Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Krönika: När ska skidbranschen ta sitt miljöansvar?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FMP" data-source="post: 1244965" data-attributes="member: 176798"><p>Som med hållbarhetsfrågor i övriga samhället tror jag det är en kombination av förändring på individnivå, bransch som helhet och statlig reglering som krävs för att den stora massan ska ändra beteende och därmed den stora effekten ska uppnås.</p><p></p><p>Individer som slutar åka lift och bara toppturar, kör helt begagnat, lappat och lagat och återanvänt inspirerar och väcker förhoppningsvis tankar och idéer. Men de är inte de som gör den stora skillnaden. Stora skillnaden kan göras hos breddåkarna, de som åker nån vecka per år. Enskilt liten påverkan men sammanlagt majoriteten av ohållbar konsumtion.</p><p></p><p>Där krävs att det finns aktörer i branschen som tar täten, och det tycker jag saknas i svenska fjällvärlden. Utan att någon går i täten kommer inget röra sig. Det mesta är greenwashing eller tomt prat. </p><p></p><p>Säg att skistar hade menat allvar. Bortsett från flygplatshaveriet finns mycket annat att peka på. Hade inte varit några problem för dem att lobba för/jobba in fler tåg och destinationer till Åre. Infrastrukturen finns redan, restiderna är mycket bra och efterfrågan är stor (tågen ofta fullbokade). Likaså boendet. Lägenheter i samhället gör att bilen blir överflödig på semestern, både åkning och service, nöjen finns i byn. Men Istället fortsätter man att pusha för stugor i björnen där ALLA kommer i egen bil. Dessutom står många stugor tomma majoriteten av årets veckor. Extremt ohållbart resursslöseri. Drift av liftar rätt liten del i helheten men borde också gå att lösa med solcellspark där sommarmånaderna täcker upp för behovet. Svårare med konstsnön då.</p><p></p><p>Eftersom stora massan reagerar för långsamt med beteendeförändringar och branschledare inte gör nåt tror jag det till slut statlig/eu-reglering som kan skapa förändring. Tyvärr går det ju väldigt trögt där med. Samtidigt som staten indirekt uppmuntrar till mer bilkörning genom t ex förbifart Sundsvall istället för utbyggd/förbättrad järnväg.</p><p></p><p>Långt inlägg, summa är att jag hade blivit väldigt glad av se någon destination gå all in på hållbarhetstänket för att skapa förändring och inte bara plocka billiga pr- poäng.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FMP, post: 1244965, member: 176798"] Som med hållbarhetsfrågor i övriga samhället tror jag det är en kombination av förändring på individnivå, bransch som helhet och statlig reglering som krävs för att den stora massan ska ändra beteende och därmed den stora effekten ska uppnås. Individer som slutar åka lift och bara toppturar, kör helt begagnat, lappat och lagat och återanvänt inspirerar och väcker förhoppningsvis tankar och idéer. Men de är inte de som gör den stora skillnaden. Stora skillnaden kan göras hos breddåkarna, de som åker nån vecka per år. Enskilt liten påverkan men sammanlagt majoriteten av ohållbar konsumtion. Där krävs att det finns aktörer i branschen som tar täten, och det tycker jag saknas i svenska fjällvärlden. Utan att någon går i täten kommer inget röra sig. Det mesta är greenwashing eller tomt prat. Säg att skistar hade menat allvar. Bortsett från flygplatshaveriet finns mycket annat att peka på. Hade inte varit några problem för dem att lobba för/jobba in fler tåg och destinationer till Åre. Infrastrukturen finns redan, restiderna är mycket bra och efterfrågan är stor (tågen ofta fullbokade). Likaså boendet. Lägenheter i samhället gör att bilen blir överflödig på semestern, både åkning och service, nöjen finns i byn. Men Istället fortsätter man att pusha för stugor i björnen där ALLA kommer i egen bil. Dessutom står många stugor tomma majoriteten av årets veckor. Extremt ohållbart resursslöseri. Drift av liftar rätt liten del i helheten men borde också gå att lösa med solcellspark där sommarmånaderna täcker upp för behovet. Svårare med konstsnön då. Eftersom stora massan reagerar för långsamt med beteendeförändringar och branschledare inte gör nåt tror jag det till slut statlig/eu-reglering som kan skapa förändring. Tyvärr går det ju väldigt trögt där med. Samtidigt som staten indirekt uppmuntrar till mer bilkörning genom t ex förbifart Sundsvall istället för utbyggd/förbättrad järnväg. Långt inlägg, summa är att jag hade blivit väldigt glad av se någon destination gå all in på hållbarhetstänket för att skapa förändring och inte bara plocka billiga pr- poäng. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Krönika: När ska skidbranschen ta sitt miljöansvar?
Tillbaka
Topp