Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Krönika: OS kanske borde gå i barndom?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 1184994" data-attributes="member: 45951"><p>Det är ju just det här. Så många olika åsikter om vad som är vad. Och vad som borde vara och varför. När det kanske bara borde vara trikåer, medaljer och ledare som ser ut som vandrande hjärtinfarkter. Och Kungen!</p><p></p><p>liedholm:</p><p>Först och främst anser jag det viktigt att påpeka att jag är ofta mer eller mindre idiot. Till mitt försvar har, jag återigen, aldrig hävdat någonting annat.</p><p></p><p>Tyvärr känns många delar av skidåkning också drabbat av det här "politik". Sorgligt men sant.</p><p></p><p>Och "politik" eller vad man nu vill kalla det blir det, för mig, när t.ex gästarbetare bokstavligt talat blir fuckade när de går och frågar om det skulle gå för sig att få betalt för utfört arbete. Det är detta som blir lite problemet, enligt min ringa åsikt. (Vilket framgår på sina ställen i texten.) Att OS blir politik. När det inte borde vara politik. Sådana saker kan vara värda att reflektera en smula över kan jag tycka. Eller försöka förhålla sig till.</p><p></p><p>Men att jag tillåter mig detta gå före, eller åtminstone blanda upp, fantastiska prestationer, folkfest och annat var det jag tyckte var lite oskönt. Lite ledsamt. Lite åt båda håll. (Som det står lite om i texten.) </p><p></p><p>En ovilja att läsa om detta är helt okej. Kanske till och med sunt. Eller möjligen helt tvärtom, utifrån ett större lite misantropiskt perspektiv. Men det är väl också en helt annan historia.</p><p></p><p>Men att få för sig att freeride.se slutat vara en sida för skidåkare på grund av en krönika om ”OS-politik”, känns lite som en ingenjörsaktig-approach till det hela. Galenskap!? Det här är internet.</p><p></p><p>Varför det inte skrivits andra krönikor vet inte jag. Jag skrev ju det här.</p><p></p><p>Berggrund:</p><p>Det är lite detta som stör mig. Det blir så förbannat snårigt så fort jag försöker förhålla mig till spektaklet. Stort och rörigt. Ja, OS är och förblir politiskt som i någon form. Tyvärr.</p><p></p><p>Moralpredikningar ägnar sig de flesta åt känns det som? Det känns bara som att perspektivet skiljer. Eller? Kan Rysslands anti-gay-hets ses som moralpredikningar? I någon form?</p><p></p><p>Vad gäller att undvika att ge OS till länder som anses vara "tvivelaktiga" i någon form, ställer jag mig lite tveksam till. Både ja och nej. Antar jag.</p><p></p><p>Jag vet inte om jag håller med om att det går att se OS som en plattform att föra ut kunskap om missförhållanden och skapa band mellan länder. Eller om OS borde vara en plattform i den kontexten. Det är inte så att dessa missförhållanden är direkt okända när landet tilldelas OS. Är det inte då bättre attsätta ner foten och förklara varför visas länder inte får OS? Lite förenklat så klart. Problemet blir att det känns som att olika nyanser av kostymer skiter lite i vad som kanske borde vara rätt och fel.</p><p>Att jämföra det politiska spektakel OS har varit mest hela tiden med en landskamp i längdskidåkning - vet jag inte om jag är med på. Jag menar två länder som tävlar i idrott är på en helt annan nivå? Det spelades fotboll i ingenmansland under första världskriget också. Människor kom samman i någon sorts gemenskap. OS känns som en större rörelse än så. Influerad av mycket mer.</p><p></p><p>OS kan antingen skalas ren från politik (lite det jag skulle föredra) eller användas som ett ännu tyngre politiskt instrument? Om jag förstår dig rätt? Jag vet inte vad som är rätt eller fel, eller möjligt här. Men det kanske är bra att bestämma riktning. </p><p></p><p>På frågan om utifall USA också ska strykas som tänkbar kandidat, spontant - ja. Många stater i USA har en riktigt snedvriden syn på väldigt mycket. Nu var det dock OS i Ryssland jag satt och förhöll mig till här på min kant. Att behandla alla länders "ansökningsstatus" kändes lite spretigt. </p><p></p><p>Jag kan tycka att OS borde förläggas i fler länder som inte är lika utvecklade som andra. Men helst då inte på bekostnad av befolkningen som bor där. Om pengar till arenor och infrastruktur med mera tas någon annanstans ifrån, så visst. Varför inte. Det skulle vara vackert. Annars är det inte vackert. (Se Rio och Qatar för referens.)</p><p></p><p>Marshallöarna kanske är det som krävs för att det skall fokuseras på prestationer och idrott?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 1184994, member: 45951"] Det är ju just det här. Så många olika åsikter om vad som är vad. Och vad som borde vara och varför. När det kanske bara borde vara trikåer, medaljer och ledare som ser ut som vandrande hjärtinfarkter. Och Kungen! liedholm: Först och främst anser jag det viktigt att påpeka att jag är ofta mer eller mindre idiot. Till mitt försvar har, jag återigen, aldrig hävdat någonting annat. Tyvärr känns många delar av skidåkning också drabbat av det här "politik". Sorgligt men sant. Och "politik" eller vad man nu vill kalla det blir det, för mig, när t.ex gästarbetare bokstavligt talat blir fuckade när de går och frågar om det skulle gå för sig att få betalt för utfört arbete. Det är detta som blir lite problemet, enligt min ringa åsikt. (Vilket framgår på sina ställen i texten.) Att OS blir politik. När det inte borde vara politik. Sådana saker kan vara värda att reflektera en smula över kan jag tycka. Eller försöka förhålla sig till. Men att jag tillåter mig detta gå före, eller åtminstone blanda upp, fantastiska prestationer, folkfest och annat var det jag tyckte var lite oskönt. Lite ledsamt. Lite åt båda håll. (Som det står lite om i texten.) En ovilja att läsa om detta är helt okej. Kanske till och med sunt. Eller möjligen helt tvärtom, utifrån ett större lite misantropiskt perspektiv. Men det är väl också en helt annan historia. Men att få för sig att freeride.se slutat vara en sida för skidåkare på grund av en krönika om ”OS-politik”, känns lite som en ingenjörsaktig-approach till det hela. Galenskap!? Det här är internet. Varför det inte skrivits andra krönikor vet inte jag. Jag skrev ju det här. Berggrund: Det är lite detta som stör mig. Det blir så förbannat snårigt så fort jag försöker förhålla mig till spektaklet. Stort och rörigt. Ja, OS är och förblir politiskt som i någon form. Tyvärr. Moralpredikningar ägnar sig de flesta åt känns det som? Det känns bara som att perspektivet skiljer. Eller? Kan Rysslands anti-gay-hets ses som moralpredikningar? I någon form? Vad gäller att undvika att ge OS till länder som anses vara "tvivelaktiga" i någon form, ställer jag mig lite tveksam till. Både ja och nej. Antar jag. Jag vet inte om jag håller med om att det går att se OS som en plattform att föra ut kunskap om missförhållanden och skapa band mellan länder. Eller om OS borde vara en plattform i den kontexten. Det är inte så att dessa missförhållanden är direkt okända när landet tilldelas OS. Är det inte då bättre attsätta ner foten och förklara varför visas länder inte får OS? Lite förenklat så klart. Problemet blir att det känns som att olika nyanser av kostymer skiter lite i vad som kanske borde vara rätt och fel. Att jämföra det politiska spektakel OS har varit mest hela tiden med en landskamp i längdskidåkning - vet jag inte om jag är med på. Jag menar två länder som tävlar i idrott är på en helt annan nivå? Det spelades fotboll i ingenmansland under första världskriget också. Människor kom samman i någon sorts gemenskap. OS känns som en större rörelse än så. Influerad av mycket mer. OS kan antingen skalas ren från politik (lite det jag skulle föredra) eller användas som ett ännu tyngre politiskt instrument? Om jag förstår dig rätt? Jag vet inte vad som är rätt eller fel, eller möjligt här. Men det kanske är bra att bestämma riktning. På frågan om utifall USA också ska strykas som tänkbar kandidat, spontant - ja. Många stater i USA har en riktigt snedvriden syn på väldigt mycket. Nu var det dock OS i Ryssland jag satt och förhöll mig till här på min kant. Att behandla alla länders "ansökningsstatus" kändes lite spretigt. Jag kan tycka att OS borde förläggas i fler länder som inte är lika utvecklade som andra. Men helst då inte på bekostnad av befolkningen som bor där. Om pengar till arenor och infrastruktur med mera tas någon annanstans ifrån, så visst. Varför inte. Det skulle vara vackert. Annars är det inte vackert. (Se Rio och Qatar för referens.) Marshallöarna kanske är det som krävs för att det skall fokuseras på prestationer och idrott? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Krönika: OS kanske borde gå i barndom?
Tillbaka
Topp