Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Lavinsändare: stort test – bäst och sämst på marknaden
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="stojje" data-source="post: 1329935" data-attributes="member: 26138"><p>De äldre Barryvoxarna ska hinna uppdatera hela tiden. Rör man sig för fort eller sveper hinner de inte med. Man måste fokusera på att inte röra sig för fort annars blir det fel. När du har fått kontakt med F1an går det oerhört fort att komma ner på närsök, väl i närsök kan du snabbt svepa av ett område ock sätta sonden på starkaste signalen. Den funkar snabbt också på multisök om man är van och kan skilja på signalerna. </p><p>Jag ordnar en del turer och brukar bjuda in blivande deltagare på sökkvällar. Sökningen fungerar som så att jag gömmer 3 transpn och sedan får deltagarna gå ut två och två i snön för att leta. När man hittat en gömmer man den på ett nytt random ställe. Tyvärr många som har svårt att hitta från början. Man måste vara bra inkörd och veta presis hur ens egen transa funkar i olika situationer för att få flyt i sökningen. </p><p></p><p>Jag kan passa på att recensera de transeivrar jag har och hur jag upplever dem. Jag har en några år gammal digital Ortovox som är sisådär att söka med. Man får försöka ignorera i pilar och avstånd och bara gå på ljud. Då funkar den ok. </p><p>Jag har också 3 äldre Barryvoxar. Det funkar ok men som sagt tidigare måste man ta det väldigt lugnt ( vilket kan va svårt i en riktig krissituation) när man kommit närmare sändaren än 20m för att de ska hinna uppdatera och visa rätt. Närsöket tar relativt lång tid och och kan va ganska förvirrande om man inte är van. </p><p>Sen har jag min gamla Ortovox F1 som jag körde in mig på på 90-talet. Den hittar snabbt och lätt och. behöver inga uppdateringar…men den kan vara svår för vissa andra trancievrar att höra tydligt.</p><p>Jag har också en nyare Mammut Barryvox S2 som gör som den ska och dessutom är lätt att hitta men jag hittar fortare det jag letar med F1an. Jag äger också en riktigt gammal Ortovox F2 som jag. inte litar på längre. Den skickar ut en ganska svag och diffus signal så den använder jag bara om man ska träna att söka på nåt svårt. </p><p></p><p>Fokus med en tranciever måste va att den är intuitiv och lätt för alla att göra rätt med vilket jag tyvärr upplever att flera tillverkare misslyckas med. Men som sagt med träning löser det sig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="stojje, post: 1329935, member: 26138"] De äldre Barryvoxarna ska hinna uppdatera hela tiden. Rör man sig för fort eller sveper hinner de inte med. Man måste fokusera på att inte röra sig för fort annars blir det fel. När du har fått kontakt med F1an går det oerhört fort att komma ner på närsök, väl i närsök kan du snabbt svepa av ett område ock sätta sonden på starkaste signalen. Den funkar snabbt också på multisök om man är van och kan skilja på signalerna. Jag ordnar en del turer och brukar bjuda in blivande deltagare på sökkvällar. Sökningen fungerar som så att jag gömmer 3 transpn och sedan får deltagarna gå ut två och två i snön för att leta. När man hittat en gömmer man den på ett nytt random ställe. Tyvärr många som har svårt att hitta från början. Man måste vara bra inkörd och veta presis hur ens egen transa funkar i olika situationer för att få flyt i sökningen. Jag kan passa på att recensera de transeivrar jag har och hur jag upplever dem. Jag har en några år gammal digital Ortovox som är sisådär att söka med. Man får försöka ignorera i pilar och avstånd och bara gå på ljud. Då funkar den ok. Jag har också 3 äldre Barryvoxar. Det funkar ok men som sagt tidigare måste man ta det väldigt lugnt ( vilket kan va svårt i en riktig krissituation) när man kommit närmare sändaren än 20m för att de ska hinna uppdatera och visa rätt. Närsöket tar relativt lång tid och och kan va ganska förvirrande om man inte är van. Sen har jag min gamla Ortovox F1 som jag körde in mig på på 90-talet. Den hittar snabbt och lätt och. behöver inga uppdateringar…men den kan vara svår för vissa andra trancievrar att höra tydligt. Jag har också en nyare Mammut Barryvox S2 som gör som den ska och dessutom är lätt att hitta men jag hittar fortare det jag letar med F1an. Jag äger också en riktigt gammal Ortovox F2 som jag. inte litar på längre. Den skickar ut en ganska svag och diffus signal så den använder jag bara om man ska träna att söka på nåt svårt. Fokus med en tranciever måste va att den är intuitiv och lätt för alla att göra rätt med vilket jag tyvärr upplever att flera tillverkare misslyckas med. Men som sagt med träning löser det sig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Artikelkommentarer
[Artikel] Lavinsändare: stort test – bäst och sämst på marknaden
Tillbaka
Topp